نوشته شده توسط : سارا

تعمیر ماشین ظرفشویی یکی از شاخه های تعمیرات لوازم منزل است . تعمیر ماشین ظرفشویی بهتر است توسط تعمیر کار متخصص انجام شود.

 

اگر ماشین ظرف شویی تان درست کار نکند، دنیا به آخر نمی رسد. اما قطعا پایان بخش یکی از دل خوشی های زندگی تان خواهد بود. از آنجا که تعمیر ماشین ظرفشویی معمولا جزء اولویت های فوری نیست، می توانید قبل از تماس با تعمیرکار، سر فرصت خودتان مشکل را پیدا و رفع کنید.

موارد زیر به شما کمک می کنند ماشین ظرفشویی تان را که درست کار نمی کند و یا اصلا کار نمی کند درست کنید. نکته: قبل از هرکاری اول پریز ماشین ظرفشویی را از برق بیرون بکشید. همچنین شیر تامین آب آن را هم ببندید. بلافاصله بعد از اینکه ماشین لباس شویی کار شستشو را تمام کرد داخل آن را باز نکنید، چون ممکن است بخش های خشک کن ظروف که در پایین هستند هنوز گرم باشند.

ماشین ظرفشویی کار نمی کند

1-اول از همه مطمئن شوید که جریان برق وصل است، درب کاملا بسته شده و کنترل هم درگیر است. اگر اتفاقی نیفتاد، به عبارت دیگر، هیچ چراغی در صفحه کنترل روشن نشد و ماشین لباس شویی هیچ علائم حیاتی از خود نشان نداد، احتمالا به این دلیل است که برق به دستگاه نمی رسد. کابل برق ماشین ظرفشویی را چک کنید. ببینید آیا بر روی خروجی آن دکمه تنظیم مجدد دارد. اگر دارد آن را فشار دهید. اما اگر ندارد و یا دوشاخه ماشین ظرفشویی مستقیما به جعبه الکتریکی وصل شده است، به دنبال وسیله دیگری در آشپزخانه که دکمه تنظیم مجدد داشته باشد بگردید و سعی کنید آنها را تنظیم مجدد کنید (درست است که کمی طول می کشد اما راحت است و ممکن است مشکل ماشین ظرفشویی را رفع کند). بررسی کنید که خود پریز برق دارد یا نه.

2 تابلو برق را بررسی کنید شاید سوئیچی قطع شده یا فیوز پریده باشد. اگر اینطور بود، سوئیچ را خاموش کنید و سپس دوباره روشن کنید و یا فیوز را عوض کنید.

3-سوئیچ ها و تایمر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. اگر برق به ماشین ظرفشویی می رسد اما کار نمی کند، احتمالا مشکل از سوئیچ در، تایمر یا سوئیچ انتخاب (selector) است. برای حل مشکل سوئیچ در، می توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی کمی زبانه لبه در را تنظیم کنید (برق را ماشین ظرفشویی را از تابلو برق قطع کنید). اگر مشکل در رابطه با کلید تایمر یا سوئیچ انتخاب باشد، بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

آب وارد ماشین ظرفشویی نمی شود

اگر ماشین ظرفشویی کار می کند اما آب در آن پر نمی کند، مشکل یا در رابطه با سیستم تامین آب است یا اینکه خیلی زود آب را تخلیه می کند.

1-اطمینان حاصل کنید که شیر آب باز است. شیر آب گرم را که معمولا زیر سینک قرار دارد بررسی کنید. با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت، آن را کاملا باز کنید. اگر دلیل پر نشدن ماشین ظرف شویی این نبود، به مرحله بعدی بروید.

2-برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید. وقتی ماشین ظرفشویی خنک شد (به عبارت دیگر، یعنی بلافاصله بعد از تمام شدن شستشوی ماشین کار را شروع نکنید)، شناور درون ماشین ظرفشویی را پیدا کنید؛ شناور معمولا یک گنبد یا سیلندر پلاستیکی کوچک است که در داخل پایه وان، در نزدیکی جلوی ماشین نصب شده است. وقتی شناور را به بالا و پایین حرکت دهید باید یک صدا تق تق بشنوید، چون فنر آنها باعث حرمتت یک اهرم می شود. شناور را بلند و اطراف لوله شناور را تمیز کنید. بسیاری از شناورها را باید از زیر جدا کرد؛ برای این کار باید صفحۀ پایین را باز کنید. شناور را بشویید، دوباره آن را در لوله بگذارید و مطمئن شوید که آزادانه حرکت می کند.

3-یر آب گرم به دستگاه را ببندید. دریچه ورودی آب را در پشت صفحۀ جلویی کف ماشین ظرفشویی قرار دهید. شیر را جدا کنید تا توری مشخص شود. آشغال های روی توری را پاک و دوباره شیر را وصل کنید. اگر توری تمیز است، با یک تعمیرکار تماس بگیرید چون احتمالا دلیل خرابی ماشین، از شیر ورودی آب، سوئیچ فشار و یا سوئیچ تایمر یا سوئیچ انتخاب است.



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر آبسردکن توسط تعمیرکار مربوطه نتیجه اثر بخش تری به دنبال خواهد داشت. تعمیر آبسردکن در منزل احتمالا وقت گیر و درسر آفرین خواهد بود.

 

آبسردکن سیستمی است که در یخچال فریزرها و یخچال های ساید بای ساید برای سهولت دسترسی به آب خنک در هر زمان، تعبیه شده است اما گاهی آبسردکن دچار مشکل و غیر قابل استفاده می شود و شما را نیازمند به تعمیرات یخچال می کندکه در این نوشته به طور جامع به علت خرابی آبسردکن و روش تعمیر آن می پردازیم.

 

1) موتور آبسردکن روشن نمی شود

الف) برق به آبسردکن نمی رسد:

راه حل: پریز برق و سیم های رابط یخچال و همچنین سیم پیچی ترموستات را همانطور که در راهنمای تعمیر و عیب یابی یخچال/ بخش اول توضیح داده شد بررسی می کنیم و در صورت اشکال، نسبت به تعمیر و یا تعویض سیم پیچی اقدام می کنیم.

 

البته ممکن است اشکال در اورلود یا رله اورلود باشد که باید تعویض گردد.

ب) جریان برق شهری ضعیف است:

راه حل: کارشناسان تعمیرات یخچال توصیه می کنند ابتدا با استفاده از ولت متر ولتاژ برق ورودی به یخچال را تست کنیم اگر کمتر از 200 ولت باشد برای راه اندازی آبسردکن مناسب نیست و بهتر است از یک ترانسفورموتور تقویت ولتاژ برای آن استفاده کنید.

 

2) آبسرد کن چکه می کند و آب هم خنک نمی شود

الف) مشکل عدم راه اندازی موتور آبسردکن است

راه حل: اگر یخچال کار می کند اما آبسردکن از کار افتاده و چکه می کند نشان می دهد که رله اورلود و یا رله استارت از کار افتاده است. که با توجه به عیب یابی ترموستات و اورلود که در راهنمای تعمیر و عیب یابی یخچال/ بخش اول ذکر شد به تعمیر یا تعویض آن می پردازیم.

ب) بسته بودن لوله چرخش گاز خنک کننده

راه حل: بنا به گفته متخصصان تعمیرات یخچال ابتدا گاز را از سیستم تخلیه می کنیم و سپس با استفاده از مایع توزن مسیر لوله ها را شستشو داده و پس از آن با گاز ازت لوله ها را تمیز می کنیم.

 

3) آب بیش از حد نیاز خنک می شود.

– مشکل از تنظیم نبودن یا خرابی ترموستات است.

راه حل: اگر لوله بلوی ترموستات به محل مناسب در اواپراتور نصب نشده باشد و یا درجه حرارت ترموستات روی دمای مناسب تنظیم نشود و یا ترموستات معیوب باشد آب خروجی از آبسردکن ممکن است خیلی خنک باشد. بنابراین موارد طرح شده را طبق آنچه در راهنمای تعمیر و عیب یابی یخچال/ بخش اول مطرح شد، بررسی کرده و تعمیر می کنیم.

 

4) آب به اندازه کافی خنک نمی شود

الف) گاز آبسردکن کم است و یا کاملا تخلیه شده

راه حل: اگر گاز یخچال کم باشد همانطور که سرمای داخل یخچال کمتر از حد مطلوب است، آبی که از آبسرد کن استفاده می شود نیز به اندازه کافی خنک نیست. در صورت کمبود گاز، مانند آنچه در راهنمای تعمیر و عیب یابی یخچال/ بخش دوم گفته شد، گاز یخچال را شارژ می کنیم. در مورد آبسرد کن نیز به همین شکل گاز آن را بررسی می کنیم و در صورت تخلیه و یا کم بودن گاز، نشتی آن را گرفته و آن را شارژ کنید.

ب) جریان هوا روی کندانسور با مشکل مواجه است

راه حل: تکنسین های تعمیرات یخچال بیان می کنند که ممکن است محل نصب یخچال مناسب نباشد و یا یخچال به دیوار چسبیده باشد که جریان هوا در قسمت کندانسور به خوبی صورت نمی گیرد. که برای برطرف کردن این مشکل به راهنمای تعمیر و عیب یابی یخچال/ بخش دوم مراجعه کنید.

 

5) آبسردکن روشن است ولی آب از آن خارج نمی شود.

الف) شیر خروجی آب خراب است.

راه حل: اگر داخل محفظه آبسرد کن آب وجود دارد ولی آب نمی دهد اشکال از شیر خروجی آن است که با بررسی کردن اشکال در صورتی که قابل تعمیر باشده آن را تعمیر کرده و در غیر این صورت باید آن را تعویض کنید.

در صورتی که پیچ تنظیم فشار آبسردکن معیوب باشد ممکن است فشار آب خروجی از آبسرد کن کمتر و یا بیشتر از حد نرمال باشد که در این صورت باید پیچ تنظیم فشار شیر را تنظیم کنید.

ب) لوله های جریان آب به داخل مخزن و یا دهانه ورودی و خروجی مخزن آب رسوب گرفته و مسدود شده است

راه حل: مخزن را خارج کرده و دهانه های ورودی و خروجی آن را بررسی کنید و در صورت جرم گرفتگی، جرم آن را برطرف کنید. در مورد لوله آب به داخل مخزن نیز آن را جرم گیری کرده و دوباره به مخزن وصل کنید.

پ) خرابی فیلتر آب

راه حل: در سیستم آبسردکن ها از فیلتری برای جرم گیری ذرات بزرگ موجود در آب استفاده می شود که آب ورودی به مخزن آبسردکن خالص تر باشد. این فیلترها را باید به صورت دوره ای چک کنید و درصورت جرم گرفتن و بسته شدن آن را تعویض نمایید.

ت) بسته بودن شیر آب شهری و یا قطع بودن آب

راه حل: به توصیه کارشناسان تعمیرات یخچال شیر آبی که آب از آن به مخزن آبسردکن وصل است را چک کنید و در صورت بسته بودن آن را باز کنید. اگر آب شهری قطع باشد باید صبر کنید که قطعی آب برطرف شود.

برد و شیر برقی آبسردکن یخچال فریزر و ساید بای ساید

ث) تنظیم نادرست برد آبسردکن

راه حل: به چراغ برد نمایشگر آبسرد کن توجه کنید که انتخاب آن روی آب باشد و در حالت قفل تنظیم نشده باشد.

ج) خراب بودن برد و شیر برقی

راه حل: پایانه های شیربرقی را اندازه بگیرید اگر شدت جریان صفر یا بی نهایت باشد باید شیر را تعویض کنید ولی اگر شدت جریان نرمال باشد باید ولتاژ دو سر شیر برقی را هنگامی که پدال آبسرد کن به سمت داخل است اندازه بگیرید که حدود 220 الی 240 ولت باشد در غیر این صورت ترمینال شیر باید عوض شود.

اگر شدت جریان و ولتاژ شیر برقی آبسردکن طبیعی باشد برد آبسردکن را چک می کنیم که اختلاف ولتاژ آن هنگامی که پدال آبسردکن پایین است باید حدود 220 تا 240 ولت باشد در غیر این صورت برد خراب شده و باید به متخصص تعمیرات یخچال مراجعه کنید.

چ) اتصال اشتباه کانکتورهای درب یخچال

کانکتورهای آبسردکن را از درب یخچال جدا کنید و دوباره وصل کنید اگر مشکل رفع نشد آبسرد کن را روی یخ ساز تنظیم کنید اگر موتور یخ ساز شروع به کار نکرد ممکن است کانکتورهای در یخچال شکسته باشد. پس لازم است آن ها را تعویض کنید که برای این کار لازم است از متخصصان تعمیرات یخچال کمک بگیرید.

 

6) ریختن آب در اطراف یخچال

– نشتی شلنگ جریان آب شهری به مخزن آبسردکن

راه حل: ابتدا مخزن تخلیه دیفراست (برفک آب کن) که بالای موتور نصب شده است را بررسی کنیو اگر سرریز آب از آن نباشد شلنگ ورودی آبسردکن را چک کنید و در صورت نشتی آن را تعویض نمایید.

در صورت مشاهده هرگونه مشکلی در آبسردکن یخچال خود آن را با کارشناسان تعمیرات یخچال ایران سرویس در میان بگذارید. متخصصان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما و همچنین انجام سرویس و تعمیرات یخچال شما هستند.

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

نصب کولر گازی توسط نصاب کولر گازی در ابتدای فصل گرما می تواند تابستانی خنک را پیش روی شما قرار دهد. نصب کولر گازی اسپیلت بهتر است توسط نصاب کولر گازی این کار انجام شود .

 

نصب کولر گازی توسط نصاب کولر گازی

 

در نصب کولر گازی ابتدا باید پنل داخلی را نصب کرد.

برای نصب ابتدا به مراحل زیر توجه کنید.

نصب یونیت داخلی:

در ابتدا باید این نکته را متذکر شد که تا جای ممکن همزمان از کولرگازی و کولر ابی در یک محیط استفاده نکنید زیرا این دو وظایفی متضاد با یکدیگر دارند، کولرگازی از محیط رطوبت میگیرد ولی کولر ابی به محیط رطوبت میدهد.

در نصب کولر گازی باید دقت داشت که محل نصب یونیت داخلی به دکوراسیون آسیب وارد نکرده و با نظر چیدمان محیط سازگار باشد. دقت کنید در نصب کولر گازی باید اتصال بین یونیت داخلی و خارجی به راحتی ایجاد شود و کمترین متراژ و اخلاف ارتفاع را داشته باشد.

محلی که برای نصب کولر گازی انتخاب میکنید باید مناسب با وزن پنل باشد تا براحتی وزن کولر گازی را تحمل کند و باید قبل از نصب کولر گازی به جنس دیوار دقت کنید.هم چنین پنل در محلی نصب شود که پرتاب باد مناسب با محیط را انجام دهد.

برای نصب پنل داخلی کولر گازی برای جلوگیری از کثیف شدن محیط بهتر است از دریل های کیسه دار استفاده شود و قبل از عملیات سوراخکاری نهایی بهتر است از مته راهنما استفاده شود و در زمان سوراخ کاری دقت داشته باشید که سوراخ کاری با شیب کمی به سمت بیرون انجام شود.

 

در زمان نصب سینی پشتی کولر گازی، دقت کنید که پنل به صورت افقی نصب گردد.

لوله تخلیه آب در زمان نصب پنل داخلی کولر گازی باید در پایین ترین سطح قرار داشته باشد.و توجه شود که لوله آب خروجی پنل کولر گازی نشتی نداشته باشد در غیر این  باعث رطوبت گرفتن دیوار خواهد شد.هم چنین لوله تخلیه آب باید به صورت شیب دار نصب گردد.

باید در نظر داشت که خروجی هوای کولر گازی در زمان نصب مسدود نشده باشد زیرا باعث اختلال در روند کاری دستگاه میگردد.در زمان نصب کولر گازی دقت شود که محل نصب به صورتی باشد تا در صورت نیاز سرویس دستگاه به راحتی انجام گیرد.

برای نصب کولرگازی حتما از افراد متخصص استفاده کنید مجموعه سرویسکاران با تکنسین های با تجربه و دوره دیده اماده خدمات رسانی با پایین ترین قیمت و در محل می باشد.

 

نصب یونیت خارجی:

در نصب یونیت خارجی(کندانسور) باید به نکات زیر توجه کرد:

اگر یونیت خارجی در محلی نصب شود که چندین دستگاه دیگر در مجاورت آن قرار داشته باشد باید توجه کرد که فاصله آن با دستگاه های دیگر کم تر از 80 سانتی متر نباشد زیرا کندانسور زمانی که به صورت موازی در کنار کندانسوری دیگر قرار گیرد تحت تاثیر هوای خروجی یک دیگر قرار می گیرند و هم چنین فضای اطراف کندانسور کولر گازی به صورتی در نظر گرفته شود که در صورت نیاز به سرویس ، سرویسکار و تعمیرکار به صورت کامل به دستگاه تسلط داشته باشد.

به دلیل کثیف نشدن کویل یونییت خارجی باید دقت داشت که در نزدیکی محل نصب یونییت خارجی، نباید دودکش و هواکش های محیط های آلوده و قابل اشتعال وجود داشته باشد زیرا در صورت آلوده شدن و کثیف شدن کویل ضریب انتقال حرارت آن کاهش میابد.

محل نصب کندانسور در بهترین صورت نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد.زیرا نور ورشید باعث کم شدن عملکرد سرمایش و کاهش راندمان کولر گازی اسپلیت خواهد شد. باید توجه داشت که اگر محیط مناسب برای برای نصب یونییت خارجیاز نظر تابش نور خورشید وجود نداشت باید از سایه بان برای کندانسور استفاده کرد.

هم چنین اگر لازم بود که نصب یونییت خارجی بر روی لبه پنجره صورت گیرد باید حتما از لرزه گیر استفاده شود و هم پنین استحکام کافی را داشته باشد تا بتواند وزن کندانسور را به خوبی تحمل کند.

اگر در نصب کولر گازی مجبور به نصب یونییت خارجی بر روی سطح شیبدار باشید باید با دقت خیلی زیادی تراز شود تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود و اگر مجبور به سوراخ کردن سقف بودید بعد از سراخکاری و عبور لوله ها باید حتما سوراخ را با خمیر مخصوص پر کرد.

باید دقت داشت که برای کندانسور بعد از نصب درپوش تخلیه آب کولر گازی یک مسیر مناسب برای خالی شدن آب مشخص کرد.

محل نصب کولر گازی(کندانسور) باید به صورتی باشد که هوای خروجی کندانسور به راحتی خارج شده در غیر این صورت برگشت هوا ایجاد شده و دستگاه اورلود میکند.

در آخر باید توجه داشت که یونییت خارجی در محلی نصب گردد که هوای خروجی و صدای دستگاه نه برای خود فرد و نه برای همسایگان مشکل ایجاد نکند.

 

روند نصب یک دستگاه اسپلیت:

در ابتدای نصب کولر گازی باید سینی پنل را نصب کرد که وظیفه نگهداری پنل داخلی را دارد. این سینی باید تراز شده نصب گردد

این سینی باید 10 تا 30 سانتی مت از سقف فاصله داشته باشد

با توجه به جایگذاری پنل داخلی موقعیت کندانسور بیرونی را مشخص کرده و برای کندانسور یک پایه زمینی یا دیواری تعبیه میکنید.

لوله کشی کولر گازی (اتصال بین کندانسور و پنل( :

 

در ابتدا باید لوله های اتصال را وکیوم کرد. دو دلیل اصلی برای وکیوم کردن مورد نظر میباشد:

1 عمل وکیوم لوله های اتصال باعث میشود هیچ گونه رطوبت و هوایی داخل لوله وجود نداشته باشد زیرا به مرور باعث آسیب رسیدن به کولر گازی میشود.

2 عمل وکیوم باعث تمیز شدن لوله ها از گردو غبار میباشد و از گرفتگی سیستم در طول کارکرد جلوگیری میکند.

باید توجه داشت که اتصال بین لوله ها و لوله با کولر گازی به درستی صورت گرفته باشد تا از نشتی گاز در طول مدت کارکرد کولر گازی جلوگیری شود.

در ابتدا باید متراژ لوله از پنل تا کندانسور محاسبه گردد با استفاده از متر و به صورت دقیق از روی دیوار متراژ را محاسبه کنید هم چنین دقت داشته باشید که فاصله هایی که دارای خم میباشند را به درستی و با دقت اندازه گیری کنید.

در هنگام برش لوله دقت داشته باشید که لوله را دقیقا به صورت 90 درجه برش بزنید. در غیر این صورت نشتی گاز خواهیم داشت.هم چنین دقت داشته باشید که همیشه در زمان برش لوله 30 تا 40 سانتی متر بیشتر از متراژ محاسبه شده لوله را برش دهید.

قبل از اتصال لوله ها باید مقطع لوله را پلیسه گیری کنید در غیر این صورت نشتی گاز خواهید داشت و در برش از اره آهن بر به هیچ وجه استفاده نشود و فقط از لوله بر استفاده کنید.زمانی که پلیسه گیری کردید سپس مهره را رد کرده و لوله را پرچ می کنید.

 

اصول لوله کشی:

1 -لوله مسی با ضخامت مناسب دستگاه

2 -ابزار کاربردی: لوله بر ، دستگاه هلال کن(پرچ) ، سمباده برای پلیسه گیری ، آچار وزنی

3 -کابل (نسبت به متراژ لوله 5 تا 6 متر بیشتر در نظر بگیرید)

 

مراحل بریدن لوله در نصب کولر گازی:

در ابتدا به یک دستگاه لوله بر نیاز دارید.

لوله را داخل لوله بر قرار داده و با وارد کردن یک فشار مین به پیچ لوله بر ، لوله را پاد ساعت گرد چرخانده تا لوله بریده شود.

لوله بریه شده را با سوهان مخصوص پلیسه گیری کنید تا از نشتی جلوگیر شود. هم چنین برای جلوگیری از نشتی باید توجه داشت که لوله دچار ترک نشده باشد.

با استفاده از لوله پاک کن داخل لوله را به خوبی تمیز کنید.

 

مراحل پرچ لوله در نصب کولر گازی:

لوله را داخل لوله گیر قرار داده و محکم میکنید. زیرا در صورت حکم نبودن ممکن است در هنگام پرچ کردن لوله جابه جا شده و عملیات پرچ به خوبی انجام نپدیرد.

در زمان پرچ کردن و باز کردن پرچ کن دقت کنید که به لوله آسیب نزنید.

 

مراحل سیم کشی در نصب کولر گازی:

در سیم کشی باید سیم ها از پشت دستگاه پنل داخلی کشیده و به جلوی آن هدایت کرد.

سیم زرد یا سبز سیم اتصال به زمین میباشد.

خروجی یک سیم آبی

خروجی 2 سیم قهوه ای

خروجی 3 سیم قرمز

 

راه اندازی کولر گازی:

زمانی که کولر گازی شما نو میباشد و میخواهید برای اولین بار آن را نصب کنید باید هوای داخلی یونیت و لوله ها را از رطوبت و گرد و غبار تخلیه کنید. اما کندانسور(یونیت خارجی) دارای گاز میباشد و احتیاج به عمل وکیوم ندارد.

امروزه بهترین و به صرفه ترین راه برای انجام عمل رطوبت گیری ، وکیوم کردن کولر گازی میباشد.

عمل وکیوم قبل از راه اندازی دستگاه عمری ضروری است زیرا اگر رطوبت و گردو غبار از طریق لوله و یا هوای داخل پنل وارد سیستم شود باعث کاهش روند کارکرد دستگاه و در نهایت صدمه دیدن کولر گازی میشود.

لازم به ذکر است در سیستم های که گاز داخلی کندانسور به هر علتی خالی شده باشد قبل از انجام عمل وکیوم باید شیرهای سرویس را باز نگه داشته تا ععمل تخلیه به صورت کامل در کل سیستم انجام پذیرد.

اگر دستگاه وکیوم نشود چه اتفاقی ممکن است رخ دهد:

بالا رفتن فشار سیستم

بالا رفتن جریان مصرفی

کم شدن طرفیت سیستم

یخ زدگی لوله ها در اثر رطوبت

خوردگی لوله ها در اثر رطوبت

رطوبت موجود با روغن ترکیب شده و ایجاد اسید و لجن در سیستم میکند.

نحوه شارژ گاز کولر گازی:

همانطور که از اسم آن مشخص است ، شارژ گاز یعنی اضافه کردن و تزریق گاز به سیستم بر حسب نوع گاز آن

R410 و R22 در حال حاظر در بازار نسبت به اسپلیت های موجود دو نوع گاز وجود دارد گاز:

: این گاز به دلیل ساختار شیمیایی که دارد باید به صورت مایع به کولر گازی تزریق شود.R410 گاز

: این گاز را میتوان به همان صورت گاز به سیستم تزریق کرد.R22 گاز

 

طریقه شارژ گاز کولر گازی:

کولر گازی در دو حالت نیاز به شارژ گاز دارد:

1.در حالت نصب اولیه :

کپسول گاز را اندازه گیری کنید کاتالوگ دستگاه را مطالعه کرده به میزان گاز را بر حسب کیلوگرم دقت فرمایید

مقدار گاز نوشته شده در کاتالوگ را از وزن کپسول کم کرده وزن به دست آمده وزنی است که کپسول باید بعد از شارژ دستگاه داشته باشد

اگر برای نصب دستگاه بیش از 5 متر لوله کشی انجام شده باشد باید به ازای هر متر بیشتر حدود 21 گرم گاز بیشتر از گاز محاسبه شده به دستگاه تزریق کنید.

ابتدا شیرهای گیج ( دستگاه اندازه گیری) را بسته و شیلنگ آبی رنگ را به شیر برگشت کمپرسور متصل نمایید.

کپسول گاز را به شیلنگ زرد رنگ وصل کرده و شیر کپسول گاز را باز کنید.

کپسول را مرتب وزن کرده تا به وزن محاصبه شده برسد سپس شیرها را بسته و کپسول را جدا کنید.

در انتها با کمک دستگاه آمپراژ میزان شارژ را چک کرده و از کافی بودن گاز اطمینان حاصل نمایید.

 

2 . اضافه کردن شارژ گاز:

ابتدا شیرهای گیج ( دستگاه اندازه گیری) را بسته و شیلنگ آبی رنگ را به شیر برگشت کمپرسور متصل نمایید.

کپسول گاز را به شیلنگ زرد رنگ وصل کرده و شیر کپسول گاز را باز کنید

سپس کولر گازی خود را روشن کنید شیر آبی رنگ را باز کرده سپس با استفاده از گیج و یا آمپر مصرفی تنظیم شارژ نمایید.

سپس با استفاده از گیج و یا آمپر مصرفی تنظیم شارژ نمایید.

شیرهای گیج و کپسول گاز خود را ببندید

کولر گازی را خاموش کرده و شیلنگ گیج را از شیر سرویس و کپسول گاز خود باز کنید.

در زمانی که کولر گازی نصب شده باشد و احتیاج به جابه جایی آن شود شما میتوانید گاز دستگاه جمع کرده تا کولر گازی در زمان جابه جایی گاز خود را از دست ندهد.

جمع آوری گاز کولر گازی:

 

جمع آوری گاز یا به اصطلاح پمپ دان کردن یعنی هدایت کردن گاز از لوله ها و پنل کولر گازی به سمت کندانسور ( پنل بیرونی).

باید توجه کرد که شیرها در هنگام کار کردن کولر گازی باز باشد.

هم چنین درپوش شیرها را نیز باز کنید.

اگر کولر خاموش بود باید کولر را برای مدت 10 تا 15 دقیقه روشن نگه دارید شیرهای گیج را کاملا بسته و شیلنگ گیج را به شیر سرویس وصل کنید

شیر رفت را کاملا محکم ببندید و تا زمانی که عقربه گیج زیر صفر آمد صبر کرده و سپس شیر برگشت را نیز کاملا ببندید.

پس از طی این مراحل دستگاه را خاموش کرده.

حال میتوانید لوله های اتصال پنل داخلی و کندانسور را جدا نمود و به راحتی و بدون نشتی گاز کلر گازی را جابه جا کنید.

 

تست فشار و نشت یابی:

ابتدا از بسته بودن شیرها مطمئن شوید، با برداشتن درپوش شیر های کندانسور از بسته بودن آنها مطمئن شوید.

سپس یک شیلنگ گیج را به شیر گاز وصل کرده و شیلنگ دیگر گیج را به کپسول ازت وصل کنید شیر کپسول را باز کرده تا فشار کپسول به  150 برسد.

برای مطمئن شدن از نشتی نداشتن محل های جوشکاری آنها را آغشته به کف و صابون کرده و به فشار گیج دقت کنید زیرا اگر عقربه گیج پایین آمده باشد یعنی سیستم نشتی دارد.

پس از طی کردن مراحل نشت یابی و تست فشار کپسول را جدا کنید و مراحل وکیوم را طی کنید.

وکیوم در نصب کولر گازی :

پس از جدا کردن کپسول ، پمپ وکیوم را وصل کنید.

دقت داشته باشید که برای انجام عمل وکیوم از کمپرسور های معمولی استفاده نکنید زیرا عمل وکیوم را به خوبی انجام نمی پذیرد.

اگر لوله کشی بیش تر از 10 متر بود زمان وکیوم حداقل 15 دقیقه و یا بیشتر است و اگر کمتر از 10 متر باشد حداقل زمان 10 دقیقه و یا بیشتر.

 

درجه ی گیج باید تا زیر صفر برسد و دقت کنید که زمان وکیوم کردن به دو عامل بستگی دارد:

1 ظرفیت پمپ وکیوم

2 حجم کولر گاز

برای مثال اگر برای وکیوم کردن از پمپ وکیوم با ظرفیت 8 متر مکعب استفاده کنید، اگر لوله کشی بیش تر از 10 متر بود زمان وکیوم حداقل 15 دقیقه و یا بیشتر است و اگر کمتر از 10 متر باشد حداقل زمان 10 دقیقه و یا بیشتر.

در انتها زمانی که عمل وکیوم تمام شد شیر گیج را ببندید و پمپ وکیوم را خاموش کرده و پس از 5 دقیقه اگر درجه گیج بالا آمده باشد یعنی سیستم نشتی داشته ، و اگر درجه جابه جا نشده بود یعنی مشکلی در سیستم نبوده و پمپ را باز کرده و شیرها را باز کنید. پس از 5 دقیقه کولر گازی را روشن کرده.



:: برچسب‌ها: نصب کولر گازی اسپیلت ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

سرویس کولر گازی و اسپلیت یکی از تخصص های تعمیرات تجهیزات سرمایشی به حساب می آید . در صورتی که سرویس کولر گازی توسط سرویسکار کولر گازی ماهر انجام نشود ، تبعات بدی خواهد داشت .

 

  

در سرویس کولرگازی باید موارد ذیل حتما انجام شود:

 1-        شتشوی پنل داخلی

 2-        شتشوی پنل خارجی

 3-        تست آمپر دستگاه

 4-         تست مقدار گاز

 5-         انجام شارژ گاز کولر گازی در صورت نیاز

 شارژ گاز کولر گازی یکی از مواردی می باشد که در سرویس سالیانه بسیار اهمیت دارد. با شارژ گاز در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد و راندمان دستگاه خود را بالا خواهید برد.

 

 سرویس کولر های گازی

 اساسا سرویس کولر های گازی به چند بخش تقسیم میشود که ما در این مقاله سعی داریم به صورت کامل انرا برای شما تشریح کنیم.

 

نظافت و شستشوی دستگاه در سرویس کولر گازی:

 کولرهای گازی در تماس مستقیم با گرد وغبار و الودگی  هستند و به دلیل رعایت اصول بهداشتی،بالا بردن عمر مفید دستگاه،کاهش میزان مصرف برق،بهره وری بیشتر نیاز به سرویس شستشو دارند که سرویسکاران با قیمت ارزان، سرویس کولرگازی را برای شما بصرفه کرده است

 

1.رعایت اصول بهداشتی

 همه میدانیم که ویروس ها والودگی های بسیاری در هوا پراکنده اند و چون کولر های گازی هوای محیط را به داخل خود مکیده و بعد از کاهش دادن دما ان را دوباره به بیرون پرتاب میکنند پس به دلیل پیشگیری و جلو گیری از انتقال الودگی ضروری است که به صورت دوره ای دستگاه های کولر گازی خود را سرویس و نظافت کنیم.

 کولرهای گازی به علت اینکه هوای محیط را به داخل مکیده و بعد از کاهش دادن دما ان را دوباره به بیرون پرتاب میکنند ویروس ها و الودگی های بسیاری در هوا پراکنده میکنند که شما میتوانید با سرویس کولرگازی خود به صورت دوره ایی و منظم اصول بهداشتی را رعایت کنید

 

  2.بالا بردن عمر مفید دستگاه

 (با سرویس کولرگازی میتوانید عمر مفید دستگاه خود را بالا ببرید)

 

همانطور که در بالا توضیح دادیم کولرهای گازی به دلیل تماس مستقیم با گرد وغبار میزان قابل توجهی از انرا جذب خود میکنند و این امر باعث میشود که منافذ ورودی دستگاه از حالت عادی خود خارج شده و دچار گرفتگی منافذ از گرد و غبار گردد پس موتور باید با توان بیشتری کار کند تا بتواند همرفت هوا را ایجاد کند که این امر باعث فشار مضاعف به موتور های کولر گازی میگردد وعمر مفید دستگاه شما را کاهش میدهند و حتی میتوانند منجر به سوختن کمپرسور یا بلور پنل داخلی شما شوند.

 

3.کاهش میزان مصرف برق

 با توجه به این که ما هرچه بیشتر به سرویس کولر گازی خود و شستشو و نظافت ان اهمیت دهیم فشار کمتری به دستگاه امده و در نتیجه میزان مصرف برق دستگاه کاهش پیدا میکند.

 (میتوان با سرویس کولرگازی خود و شستشو و نظافت دوره ایی و منظم فشار کمتری به دستگاه اورد و در نتیجه میزان مصرف برق دستگاه را کاهش داد)

 

4.بهره وری بیشتر

 -در صورتی که سرویس کولرگازی خود را به صورت مداوم انجام دهید دستگاه شما همیشه تمیز بوده و خللی در کار دستگاه نیست و در نتیجه همیشه با بیشترین راندمان(پرتاب باد میزان سرمایش/گرمایش) به کار خود ادامه میدهد.

 

در بالا توضیحاتی در باره دلایل سرویس و شستشوی کولر های گازی به شما دادیم در ادامه توضیحاتی درباره چگونگی انجام این کار خدمت شما شرح میدهیم.به طور کلی کولر های گاز از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده اند.

 

1.پنل داخلی

 سرویس کاران ما با اسپری های مخصوص تمامی اجزای داخلی دستگاه شمارا تمیز کرده و فیلتر های دستگاه را نیز شستشو مینمایند با این کار علاوه بر افزایش راندمان واسودگی خاطر از سلامت هوای خروجی دستگاه از هوایی مطبوع لذت خواهید زیرا پنل داخلی از اهمیت بالایی در حفظ سلامت شما و محیط برخوردار است و اگر به موقع سرویس دهی نشود الودگی های جذب شده از طریق فیلتر را در هوا پراکنده میکند. و اما اگر خودتان قصد انجام اینکار را دارید با مراحلی که در ادامه ذکر میشود به شستشو بپردازید

 

در ابتدا برق دستگاه را قطع نموده سپس درب پنل را باز کنید فیلتر هارا به ارامی خارج کرده و با اب و مواد شوینده تمیز کنید سپس سنسور دستگاه را بیرون کشیده و تمیز کنید این سنسوردمای محیط را اندازه گیری میکند و به برد دستور روشن یا خاموش شدن دستگاه  را میدهد اگر کثیف باشد ممکن است دمای محیط را اشتباه تخمین بزند و دمای مطلوب شمارا تامین نکند پس از این میرسیم به تمیز کردن کوییل ها که با استفاده از اسپری کف تمیز کننده و یک فرچه نرم انرا تمیز کنید.پس از اتمام این مراحل نوبت به درین دستگاه میرسد ابتدا سینی درین و مخزن انرا تمیز کرده و سپس چند بطری اب داخل شلنگ ان میریزیم تا هم تمیز شود و هم اگر گرفتگی در ان وجود دارد از بین برود اگر گرفتگی در شلنگ درین باشد بعد از مدتی اب منفزی برای خروج پیدا نکرده ومنجر به ریزش اب از زیر پنل دستگاه کولر گازی شما میشود و دیوار و فرش شما را کثیف میکند

 

  2.پنل خارجی(کندانسور)

 این بخش از دستگاه هم دارای اهمیت بالایی است چون در بیرون از منزل شما نصب میگردد و در تماس مستقیم با گردو غبار و خاک است به همین دلیل اگر شما نسبت به شستشوی به موقع ان اقدام نکنید ممکن است که مجبور به پرداخت هزینه های بالا برای تعمیرات ان شوید زیرا کثیفی بیش اندازه کندانسور مانع از عملکرد صحیح دستگاه میشود و فشار زیادی به دستگاه شما تحمیل میکند پس بهتر است که یک سرویسکار با تجربه به صورت متداول انرا شستشو نماید (شما با خیالی اسوده میتوانید اینکار را به کادر مجرب سرویسکاران بسپارید) که این کار را با استفاده از دستگاه های مخصوص فشار قوی اب(واتر جت) انجام میدهند توجه فرمایید که اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید قبل از شروع شستشوی دستگاه حتما باید برق انرا قطع نمایید سپس با دستگاه کارواش خانگی خود را روشن کرده وشروع به تمیز کردن تمامی قسمت های کویل فن نمایید تا کاملا تمیز شود اگر قبل از شروع به کار درب بالایی کندانسور را باز کنید میتوانید دسترسی بیشتری به داخل دستگاه داشته و نتیجه بهتری حاصل کنید در انتها نگران خیس شدن موتور فن ان نباشید زیرا ان کاملا در برابر اب عایق است و مشکلی برای ان پیش نمیاید فقط مراقب قسمت اتصالات برقی دستگاه باشید و از نفوظ اب به ان جلوگیری کنید.

 

بازرسی میزان گاز دستگاه در سرویس کولر گازی

 یکی دیگر از ارکان سرویس کولر های گازی بازدید و بازرسی میزان شارژ گاز دستگاه است.که اصلی ترین نقش را در کولر های گازی ایفا میکنند و رابطه ی مستقیم با سرمایش/گرمایش دستگاه دارد.

 

 چرا باید میزان شارژ گاز کولر گازی را به صورت دوره ای بازرسی کرد؟

 این سوالی است که اکثر شما با ان مواجهید و حتی بعضی انرا کاری بیهوده و خرج بیجا میدانند ولی از عواقب ان مطلع نیستند که میتواند چه ضرر و زیانی بهشان وارد کند در ادامه به مواردی در این باره میپردازیم که موجب بهبود سطح اگاهی شما نسبت به این مسئله میگردد.

 

(سرویسکاران با سرویس دهی در محل و در کل سطح استان تهران با قیمت ارزان اینکار را برای شما میسر کرده است تا بتوانید با خیالی اسوده امور فنی کولر گازی خود را به ما بسپاردید تا از عملکرد دستگاه خود نگران نباشید)

 

1.طول عمر کمپرسور

 

اگر میزان فشار گاز کولر گازی شما کمتر و یا بیشتر از حد مجاز باشد کمپرسور دستگاه شما فشار زیادی را متحمل میشود وامکان سوختن یا نیمسوز شدن کمپرسور شما را در بر دارد. عموما میزان فشار گاز در کولر های گازی اینورتر مابین 110 تا 150 psi ودستگاه های معمولی غیر از اینورتر مابین 50 تا 65 psi که این میزان به میزان مازاد لوله کشی شما رابطه مستقیم دارد.

 

نکته قابل توجه این است که سطح روغن داخل کمپرسور را حتما به صورت روزانه بررسی کنید و زمانیکه کارکرد دستگاه به عدد بین 500 الی 1000 ساعت رسید روغن را تعویض کنید زمان تعویض روغن رابطه مستقیمی با کیفیت روغن درون کمپرسور دارد.

 

 2.راندمان دستگاه

تنظیم بودن و چکاپ گاز دستگاه کولر گازی شما باعث افزایش راندمان و بازدهی دستگاه شما میشود ولذت استفاده از هوای خنک و مطبوع را همواره مثل روز اول برای شما تدایی میکند.

 

3.کاهش میزان مصرف برق

تنظیم بودن گاز دستگاه همواره باعث افزایش راندمان دستگاه و کاهش فشار به کمپرسور میشود در نتیجه کمپرسور مدت زمان کمتری را صرف خنک کردن محیط میکند وکمتر روشن میماند و به همین منوال برق کمتری نیز مصرف میکنند.

(با سرویس کولرگازی خود به طور منظم و دوره ایی باعث کاهش میزان مصرف برق میشوید)

 

در این قسمت میخواهیم به صورت کلی به مبحث شارژ گاز کولر گازی در سرویس کولر گازی بپردازیم

در چه مواقعی دستگاه ما نیاز به سرویس و شارژ گاز دارد

 

1.دستگاه نو تازه نصب شده

دستگاه های کولر گازی که تازه خریداری میکنید و برای نصب ان بیشتر از متراژ لوله داخل دستگاه لوله کشی میکنید میبایستی که به میزان اضافه شدن متراژ لوله انها را شارژ گاز تکمیلی کنید تا فشار گاز داخل سیستم به حد نرمال تعیین شده برای دستگاه برسد.معمولا به ازای هر 1 متر لوله اضافی باید به میزان 20 گرم به گاز دستگاه اضافه گردد.

 

2.دستگاه های بدون گاز

دستگاه شما ممکن است به دلایلی گاز خود را از دست بدهد از قبیل نشتی داخل لوله کشی نشتی شیر برقی نشتی ادوات و اتصالات نشتی در کویل ها باشد یا اگر هنگام جا به جایی دستگاه از افراد غیر متخصص استفاده کنید که نتوانند گاز دستگاه را داخل کمپرسور ذخیره کنند و تمام گاز دستگاه خارج شود.

 

3.شارژ گاز تکمیلی در سرویس کولر گازی

به دلیل استفاده از اتصالات مهره ای دستگاه های کولر گازی هر ساله به میزان کمی نشتی غیر قابل جلوگیری دارند که به این دلیل هرساله یا هر دو سال یکبار احتیاج به شارژ گاز تکمیلی دارند.

 

روش های شارژ گاز عبارتند از:

1.شارژ گاز وزنی در سرویس کولر گازی

این روش معمولا برای زمانی پیشنهاد میشود که گاز دستگاه کاملا خالی باشد یا دستگاه نو با متراژ بالا تری لوله نصب شده باشد توصیه میشود در این روش ابتدا کپسول گاز را روی ترازو گذاشته سپس شیر انرا بازمیکنند تا زمانی که به میزان مورد نیاز دستگاه از وزن کپسول کم شود به طور مثال دستگاه شما به 2 کیلوگرم گاز نیاز دارد و ترازوی شما در حالتی که کپسول روی ان قرار دارد عدد 16 را نشان میدهد شما شیر کپسول را باز کرده و زمانی که نشانگر ترازو به عدد 14 رسید یعنی 2 کیلو از وزن کپسول شما کم شد شیر گاز را میبندید.

 

2.شار گاز با امپرمتر در سرویس کولر گازی

در این روش امپرمتر را به دستگاه وصل کرده اگر میزان مصرف دستگاه با میزان امپر مصرفی نوشته شده بر روی بدنه کندانسور مغایرت داشته باشد ابتدا با گیج میزان فشار گاز دستگاه را اندازه گیری میکنند در صورت کمبود گاز به میزانی گاز به دستگاه اضافه میکنند تا امپر متر اعداد نوشته شده بر روی دستگاه را نشان دهد (در برخی موارد امکان بیشتر بودن گاز دستگاه هم هست).

 

3.شارژ گاز با گیج در سرویس کولر گازی

اخرین روش شارژ گاز با گیج است در این روش ابتدا گیج را به لوله برگشت دستگاه نصب میکنند معمولا زمانی که کمپرسور دستگاه روشن است باید فشار گازداخل دستگاه حدود 60psi باشد در صورت کم بودن فشار گاز به دستگاه اضافه میکنند تا فشار گاز به مابین 55 تا 60  psi برسد.

دلایل کم شدن پرتاب باد در کولر گازی

1.کثیف شدن بلوور

2.عدم سرویس به موقع کولر گازی توسط سرویسکار متخصص

3.نیم سوز شدن موتور فن



:: برچسب‌ها: سرویس کولر گازی ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر جاروبرقی مثل دیگر تعمیرات لوازم منزل نیازمند تخصص است . بهتر است تعمیر جارو برقی را به تعمیرکار متخصص جاروبرقی بسپارید . در موارد زیر درباره عیب یابی جارو برقی و تعمیر جار وبرقی بحث شده است. 

 

دستگاه روشن نمی شود.

خرابی از دوشاخه و سیم رابط است : باید آن را تعویض و یا در صورت امکان تعمیر کنید.

کلید قطع وصل خراب است : بوسیله اهم‌متر از خرابی آن اطمینال حاصل فرمایید. در صورت خراب بودن آن را تعویض کنید.

زغالهای موتور کثیف شده‌اند

 

معمولا پس از مدتی کار کردن ممکن است یک قشر از چربی و گرد و غبار به صورت لایه‌ای عایق بین زغالها و تیغه‌های کلکتور بوجود آید. و از عبور جریان جلوگیری کند. با یک سنباده نرم به آرامی روی تیغه‌ها و سطح زغال‌ها را سائیده و پاک کرد. سپس براده‌های بوجود آمده را پاک کنید تا زغالها و تیغه ها باهم در تماس خوب با یکدیگر باشند.

زغالها خراب‌ است : اگر زغالها در اثر فرسایش از حد معمول کوتاه‌تر شود با بستن آنها را با زغالهای جدید تعویض کنید.

کلافهای سیم پیچی سوخته‌اند : ممکن است در اثر کار زیاد سیم پیچ‌های آرمیچر سوخته باشند. در این شرایط از بوی ناشی از سوختن شرلاک‌های روی سیم‌ها تشخیص داده شود. در این صورت اگر سیم پیچ قابل بازپیچی باشد این کار را انجام دهید. در غیر این صورت کامل موتور باید تعویض شود.

دستگاه نامنظم کار می‌کند.

فاصله بین زغالها و تیغه تنظیم نیست : اگر فشار فنرهای پشت زغالها به اندازه کافی نباشد باعث ایجاد جرقه و گرم شدن آرمیچر می‌شود برای جلوگیری از این مسئله فنر زغالها را کشیده و فشار آن را تنظیم کنید.

آرمیچر نیم سوز شده است : اگر کلافهای روی آرمیچر نیم سوز شده باشد حتما بایستی تعویض شوند.

کلافهای میدان نیم سوز است :

کلافهای میدان به ندرت سوخته می‌شود ولی اگر تحت تاثیر بار اضافی و کار بدون وقفه قرار گیرد این قسمت هم پس از آرمیچر نیز می‌سوزد که در این حالت اگر امکان باز پیچی سیم پیچ‌ها وجود نداشته باشد بایستی کلا موتور را تعویض کرد.

هنگام کار ما بین زغال و تیغه‌های کلکتور جرقه و گرمای زیاد ایجاد می‌شود.

زغال‌ها کثیف شده‌اند : زغال‌ها را تمیز کرده و در صورت کوتاه شدن تعویض کنید.

آرمیچر سوخته است :

در صورت سالم بودن زغالها و تیغه کلکتور حتما کلافهای سیم پیچ نیم سوز شده‌اند. برای اطمینان خاطر می‌توانید شدت جریان موتور را اندازه گیری کنید. اگر بیش از حد مجاز بود باید کلافها باز پیچی یا تعویض شود.

هنگام روشن کردن دستگاه ، فیوز می‌پرد.

بین سیم‌های رابط اتصال کوتاه رخ داده است : سیم‌های رابط را آزمایش کنید. و جعبه ترمینال را بازدید نمایید و عیب را برطرف کنید.

کلید قطع وصل خراب است : در صورت لزوم تعمیر و در صورت تعویض کردن آن را تعویض کنید.

موتور سوخته است :

در اثر کار مداوم و مرور زمان ممکن است عایق روی سیم‌های موتور از بین رفته و سیم‌های آن به یک دیگر اتصال کوتاه کنند پس از تعیین عیب اقدام به بازپیچی یا تعویض سیم پیچ کنید.

قدرت مکش دستگاه کم شده است.

کیسه زباله ممکن است پر شده باشد : کیسه را تخلیه کنید تا قدرت مکش جاروبرقی بالا رود.

فیلتر دستگاه کثیف شده باشد : فیلتر دستگاه را که اکثرا از جنس پارچه یا اسفنج فشرده تهیه می‌شود با دست کاملا تمیز کنید.

از شیلنگ رابط ، هوا خوب عبور نمی‌کند :

شیلنگ را از دستگاه جدا سازید و دستگاه را روشن کنید. اگر دستگاه مکش کافی ایجاد کرد. اشکال از شیلنگ است باید آن را کاملا تمیز کرد اگر باز هم خوب کار نکرد حتما شیلنگ سوراخ شده که باید تعویض شود.

هنگام روشن شدن ، دستگاه صدای ناهنجار می‌دهد.

پروانه شل شده است و یا یکی از یاتاقان‌ها خراب شده است :

اگر پیچ محور آرمیچر که پروانه مکش و کانال هوا را در محل‌های خود سفت نگه می‌دارد شل شده باشد یاتاقان‌ها خوردگی پیدا کرده باشند. صدای ناهنجار ایجاد می‌شود که بایستی در این شرایط ، پیچ را سفت کرده و یاتاقان‌ها را تعویض کنید.

دستگاه با لرزش کار می‌کند.

نگه دارنده‌های لاستیکی موتور شل یا خراب است :

نگه دارنده‌های موتور را به دو قسمت بازدید کنید اگر شل شده‌اند آنها را محکم کنید. چنانچه هر یک از آنها خراب شده است تعویض کنید.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

نصب اسپیلت یا نصب کولر اسپیلت نیازمند تخصص و دانش لازم در این رابطه است تا بتوان از بروز مشکلات پس از نصب اسپیلت و یا نصب کولر اسپیلت به بهترین شکل پیشگیری کرد. 

 

نوصیه هایی در رابطه با نصب اسپلیت: 

هرگز ورودی یا خروجی هوای دستگاه های تهویه مطبوع را مسدود نکنید . این کار می تواند موجب برگشت هوای خروجی به صورت مستقیم به دستگاه و یا نرسیدن هوای کافی به دستگاه شود. همچنین برگشت مستقیم هوا از مسیر خروجی دستگاه باعث کاهش راندمان دستگاه می شود و در هر دو دستگاه داخلی ، بیرونی ، تبادل حرارتی مناسب ، بین هوا و مبرد انجام نده و فشار غیر طبیعی در سیست ایجاد می شود و در طولانی مدت باعث آسیب جدی به کمپرسور می گردد. دستگاه داخلی و بیرونی سیستم های اسپلیت باید در فضایی نصب گردند که جریان هوای کافی جهت تبادل حرارتی وجود داشته باشد ، در غیر این صورت بازدهی دستگاه به شدت کاهش می یابد.

هرگز  دستگاه های تهویه مطبوع را در حفاظ بسته قرار ندهید ؛ چرا که ممکن است هوای خروجی مستقیما وارد دستگاه شده و موجب بروز اشکال و عدم کارکرد صحیح شود. ضمننا سرویس و دسترسی به دستگاه نیز مشکل خواهد بود. در نتیجه افت راندمان در دستگاه به وجود آمده و نهایتا باعث صدمه دیدن کمپرسور خواهد شد.

 

هرگز ورودی یک دستگاه بیرونی روبروی خروجی دستگاه دیگر قرار نگیرد. این کار باعث افت راندمان خروجی دستگاه می شود در صورت نصب چند دستگاه کنار هم آنها را پهلو به پهلو یا پشت به پشت نصب نمایید. ورود هوای گرم خارج شده از یک دستگاه راندمان دستگاه روبرو را به شدت کاهش می دهد.

 

 

به گردش صحیح هوا در دستگاه بیرونی دقت نمایید . سرعت باد باید بیشتر از 7 متر بر ثانیه باشد در صورت کار نکردن فن دستگاه بیرونی ، مکن است صدمات جدی به سیستم وارد شود. توجه داشته باشید یونیت بیرونی باید به گونه ای نصب شود که باد از روبرو به آن وزیده نشود ، در غیر این صورت بازده دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

به وضعیت نصب دستگاه بیرونی دقت نمایید:

این دستگاه را در مکان هایی که احتمال جمع شدن برف روی آن وجود دارد نصب نکنید

اگر در یک پارکینگ این دستگاه را نصب می کنید توجه نمایید که اتومبیل جلوی آن پارک نشود و راه هوار را مسدود نکند

نصب دستگاه در سایه باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف برق می شود. ضمننا استفاده از سایه بان در صورتی که مزاحم گردش هوا نباشد توصیه می شود.

 

وقتی دستگاه داخلی را به صورت دیواری نصب می کنید دقت نمایید راه لوله در آن حتما باز بوده و محل نصب کاملا تراز باشد تا آب از دستگاه چکه نکند. هرگز از لوله درین مشترک برای دو دستگاه استفاده ننمایید.

 

محل نصب دستگاه را به لحاظ سرویس و تعمیرات در جای مناسب در نظر بگیرید ؛ تا در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیرات به مشکل بر نخوریم. توصیه می شود دستگاه را بر روی پشت بام یا تراس نصب نمایید تا در مواقع لزوم به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

 

محل نصب دستگاه بیرونی را به لحاظ صدا و لرزش و همچنین هوای گرم خروجی آن پیش بینی نمایید. صدا و هوای گرم خروجی از دستگاه بیرونی ممکن است موجب سلب آسایش مصرف کننده و سایرین شود.



:: برچسب‌ها: نصب اسپیلت , نصب کولر اسپیلت ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

موتور یخچال یا کمپرسور یخچال در صورت خراب شدن نیاز به تعمیر دارد. گاهی اوقات نیاز به تعویض آن نیست و با رعایت موارد زیر حل می شود. و گاهی فقط با تعمیر کمپرسور یخچال مشکل حل می شود.

 

علت1-پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط معیوب است.

رفع عیب1-پس از كنترل برق پریز دوشاخه وسیم رابط را به این صورت آزمایش می كنیم .توسط یك سیم دو قطب دو شاخه را به یكدیگر مرتبط ساخته ودر حالی كه ورودی كابل را از مدار یخچال باز نموده ایم ،آوامتر را به آن ها متصل می نماییم در صورت عدم انحراف عقربه ،سیم رابط ودو شاخه را كه معمولا" به شكل یك پارچه تولید می شود تعویض می كنیم.

عیب 2- یخچال روشن نمی شود

علت 2- ترموستات معیوب است

رفع عیب 2- با بررسی مدار الكتریكی یخچال (شكل فوق ) به این نتیجه خواهید رسید كه اگر كلید ترموستات خراب باشد و فاز ورودی را به موتور ،هدایت نكند كمپرسور قادر به حركت نخواهد بود . ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی از آن جدا سازید و با اتصال رابط های اهم متر به آن ولوم را به چپ و راست بچرخانید تا صدای قطع و وصل كلید داخل ترموستات شنیده شود . اگر با وصل كلید عقربه بطرف صفر منحرف و با قطع كلید عقربه بطرف بی نهایت باز گردد عیب از ترموستات نیست .در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج نموده و قاب آن را باز كنید و به آرامی سعی كنید مشكل كلید داخل آن را رفع نمایید.اگر ترموستات تعمیر نمی شود آن را تعویض كنید تا یخچال شروع بكار كند.

تذكر:در مواردی كه نیاز است ترموستات از یخچال خارج شود ویا اگر ناچارید در همان وضعیت (متصل به بدنه ) بر روی آن آزمایش را انجام دهید، می بایست در نظر داشته باشید كه اعمال فشار نا مناسب برروی ترموستات ممكن است به لوله مویی و یا لوله بلو آسیب رساند، ودر نتیجه گاز داخل ترموستات تخلیه شود.ترموستاتی كه دچار چنین عیبی گردد،بلافاصله باید تعویض شود زیرا عمل اتومات را انجام نخواهد داد.

عیب3- یخچال روشن نمی شود.

علت 3- اورلود معیوب است.

رفع عیب 3- در صورت خرابی اورلود كمرسور روشن نخواهد شد زیرا عموما" جایگاه اورلود سر راه نول مشترك كمپر سور است واگر پلاتین های داخلش در حالت عادی متصل نباشند به موتور الكتریكی كمپرسور ولتاژ نمی رسد اتصال پلاتین های اورلود را بتوسط اهم متر در حالی كه دوشاخه از پریز جدا شده ،مورد بررسی قراردهید.اگر این پلاتین ها به یكدیگر متصل نیستند،اورلود را با نوع مشابه خودش تعویض نمایید.معمولا"بر روی اورلود كد بخصوصی ذكر می شود كه در واقع بیانگر جریان نامی اورلود است.اگر به مورد مذكور توجه نشود و اورلود جدید دارای جریانی كمتر از جریان نامی اورلود قبلی باشد،بمحض اتصال برق به كمپر سور ،عمل نموده و مدار الكتریكی موتور را قطع می كند.

عیب4- یخچال روشن نمی شود.

علت4- سیم های رابط از مجموعه سیم بندی مدار جدا (قطع)شده اند.

رفع عیب4- اگر سیم های اصلی مانند فاز و یا نول مدار پاره شده ،و یا از اتصالات قطعاتی مانند ترموستات - اولود یا موتور جدا شوند عیب مربوطه بوجود می آید. سیم بندی را دقیقا" بر رسی نمایید ودر صورت مشاهده قطعی و یا پارگی در سیمی،اتصال را مجددا" بر قرار نمایید تا مشكل بر طرف شود.

عیب5- یجچال اتومات نمی كند.

علت5- لوله بلو از جای خود خارج شده است.

رفع عیب 5- در مبحث ترموستات به اهمیت صحت قرار گرفتن لوله بلو در جایگاهش (بدنه اواپریتور ) اشاره شد.اگر به سبب جابجایی یخچال ویا ذوب برفك و یا.....لوله بلو از بدنه اواپریتور جدا شود اتومات یخچال بسیار با تاخیر و یا در بعضی موارد به صورت كلی قطع شد.توصیه می شود قبل از هر اقدامی به محل استقرار لوله بلو توجه نمایید و اگر با موارد مذكور مواجه شدید لوله بلو را را به آرامی در جایگاهش مستقر نمایید تا من بعد عمل اتومات همانند گذشته انجام شود . 

عیب6- یخچال اتومات نمی كند.

علت6- كنتاكت های ترموستات به یكدیگر جوش خورده اند.

رفع عیب6- گاها" دیده می شود كه بر اثر كار مداوم سطح پلاتین های اصلی كلید ترموستات فرسوده شده وبه یكدیگر بصورت دائم اتصال می یابند . برای پی بردن به این عیب اتومات را در حالی كه یخچال روشن است به طرف خلاف عقربه ساعت ویا بعبارت دیگر بطرف صفر بچرخانید.اگر یخچال خاموش شد كلید ترموستات (اتومات)سالم است اما اگر تغییر حالت در كار ترموستات مشاهده نشد قطعا" پلاتین ها به یكدیگر چسبیده اند. ترموستات را به آرامی از بدنه یخچال خارج نمایید و پس از باز نمودن قابه آن كنتاك های كلید را از یكدیگر جدا ساخته و پس از سمباده كشی ،كلید را بتوسط اهم متر تست نمایید. اگر با حركت ولوم بطرف چپ و راست قطع و وصل كلید بتوسط انحراف عقربه اهم متر مشاهده شده ترموستات را بی آن كه به لوله مویی آسیبی برسد ،مجددا" به محل استقرار اولیه اش باز گردانید.در بعضی از ترموستات ها ،دسترسی به كلید دشوار و یا غیر ممكن است.اینگونه ترموستات ها را اجبارا"تعویض می كنیم.

عیب7-یخچال اتومات نمی كند.

علت7- مقدار برفك در اواپریتور بسیار زیاد است.

رفع عیب7- در مباحث قبل ذكر شد كه ایجاد برفك و تجمع آن در اواپریتور عمل سرما سازی را مختل می سازد.از اینرو اگر مقدار برفك اواپریتور از حد معینی تجاوز نماید،عمل اتومات قطع شده ویا بسیار بكندی و با تاخیر صورت می گیرد. اگر یخچال دارای سیستم دیفراست است،آن را به كار اندازید.در غیر این صورت یخچال را از برق خارج نموده ودرب آن را برای مدتی باز بگذارید و پس از ذوب برفك ها و پاك سازی كامل دیواره های اواپریتور از یخ های زائد، مجددا" یخچال را به برق وصل كنید تا اتو مات همانند گذشته بصورت مداوم انجام شود.

عیب8-یخچال اتومات نمی كند.

علت8- سیم بندی یخچال اشتباه است.

رفع عیب8- اگر پس از سیم بندی یخچال عیب مذكور رخ داده ،یكی از علل ممكنه می تواند اشتباه شما در سیم بندی باشد. مدار را مجددا" بر رسی نمایید.

عیب9- علیرغم عملكرد صحیح كمپرسور ،اواپریتور دائما" خیس بوده و قطرات آب از آن چكه می كند.

علت9-ترموستات بر روی درجه مناسب قرار نگرفته

رفع عیب9- از آنجا كه ترموستات در حد كمی تنظیم شده ، سرمای ایجاد شده پاسخگوی نیاز یخچال نیست.توسط حركت ولوم در جهت عقربه های ساعت میزان سرما سازی یخچال را افزایش دهید.

عیب10- علیرغم عملكرد صحیح كمپرسور،اواپریتور دائما" خیس بوده و قطرات آب از آن چكه می كند.

علت 10- ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب 10- در بسیاری از موارد مشاهده می شود كه به سبب تنظیم نا مناسب و یا ضعیف شدن فنر زیر اهرم كلید، مدت استراحت (توقف) ترموستات افزایش یافته و بواسطه افزایش دما در اواپریتور ، برفك ها ذوب شده و شاهد ریزش قطرات آب خواهیم بود از اینرو لازم است با حركت بسیار ملایم پیچ تنظیم در جهت عقربه های ساعت ، توقف ترموستات را كاهش دهیم این عمل نیاز به تبحر فراوانی دارد .

 



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر ماشین لباسشویی الجی  خود دارای اصول خاصی می باشد و نیاز به تعمیرکار متخصص دارد.

در زیر چند مورد از مشکلات مهم را شرح می دهیم.

 

پس از کشیدن دگمه تایمر چراغ روشن نمی‌شود و ماشین هیچ گونه کاری انجام نمی‌دهد.

پریز برق ندارد یا دوشاخه دستگاه خراب است :

تعویض یا تعمیر کنید.

سیم‌های رابط یا کابل رابط معیوب است :

آنها را تعویض کنید

کلید قطع و وصل خراب است:

بایستی تعویض شود.

اتصالات کابل رابط به ترمینال صحیح نیست :

محل اتصالات هادی‌های کابل رابط در ترمینالها را بازدید نموده و در صورت مشاهده عیب آن را رفع کنید.

میکرو سویچ خراب است :

هادی‌ها را از میکروسوچ باز کنید و توسط اهم متر قطع و وصل اهرم دستی آن ، وضعیت پلاتین‌های آن را مورد آزمایش قرار دهید. در صورت خرابی میکروسویچ آن را تعویض کنید. چنانچه زبانه قفل‌دار ، اهرم میکروسویچ را خوب فشار نمی‌دهد، نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

دستگاه برق دارد و چراغ روشن می شود اما دستگاه هیچ عملی ندارد.

موتور تایمر خراب است :

سیم‌های موتور تایمر را از تایمر باز کنید و آن را مستقیما به برق بزنید. اگر موتور کار نکرد آن را تعویض کنید.

چرخ دنده‌ها خراب شده‌اند و حرکت محور موتور به محور تایمر انتقال نمی‌یابد : آن را تعویض کنید.

لباس شویی روشن است اما آب نمی‌گیرد.

شیر تغذیه آب ندارد :

از جاری بودن آب شهر اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود آب در لوله کشی منزل اشکال وجود دارد. نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

فیلتر ورودی شیر الکتریکی کثیف شده است :

شیر آب تغذیه را ببندید و شیلنگ ورودی از شیر الکتریکی باز کنید و اگر توری شیر الکتریکی کثیف شده است آن را تمیز کنید.

هیدرواستات خراب است :

پلاتین مربوط به شیر برقی را در هیدرواستات ، با دمیدن در لوله ورودی آن ، مورد بررسی قرار دهید در صورت عدم رفع عیب هیدرواستات را تعویض کنید.

تایمر خراب است :

اتصال شیر به تایمر را بررسی کنید اگر معیوب است ، عیب آن را رفع کنید.

ماشین لباسشویی فقط آب می گیرد و عملیات بعدی آن متوقف می شود.

هیدرواستات خراب است :

پلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر در هیدرواستات ، وصل نمی شود. می توانید با دمیدن در لوله ورودی هیدرواستات عملکرد پلاتین های هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید.

سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :

آن را تعویض کنید.

موتور تایمر خراب است :

** موتور خراب است و کار نمی‌کند که باید آن را تعویض نمود.

 

موتور کار می‌کند اما چرخ دنده‌ها خراب است و حرکت موتور به چرخ دنده اصلی تایمر انتقال نمی‌یابد. که بایستی چرخ دنده معیوب را تعویض کرد.

با این که ماشین خاموش است با باز کردن شیر تغذیه آب وارد مخزن می شود.

شیر الکتریکی خراب است :

خرابی شیر الکتریکی در این حالت مربوط به قسمت مکانیکی آن است. یعنی باید لاستیک سر اهرم فنر ، سوراخ شدن لاستیک یا دیافراگم شیر را مورد بررسی قرار داد و درصورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

ماشین در حالی که روشن است دائما آب می‌گیرد و آب داخل مخزن در سطح معینی نمی‌ایستد و مخزن لبریز می‌شود.

هیدرواستات خراب است :

هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

شیلنگ ورودی به هیدرواستات سوراخ شده یا چاک خورده است. در نتیجه هوای فشرده از آن خارج می‌شود :

در صورتی که رفع عیب ممکن نباشد ، شیلنگ را تعویض کنید.

هیدرواستات تنظیم نیست :

بر روی هیدرواستات پیچ تنظیمی وجود دارد که اگر دستکاری شود سبب می‌گردد تنظیم سطح آب در مخزن با مشکل رو‌برو شود. باید پیچ را تنظیم نمود.

ماشین لباسشویی نشت آب دارد.

لاستیک دور در سوراخ شده است :

اگر دستگاه به میزان معینی آبگیری کرده باشد. لاستیک دور در را از نظر نشت آب مورد بررسی قرار دهید. اصولا در قسمت پایین لاستیک مقداری آب بعد از شستشو باقی می‌ماند که املاح موجود در آن سبب خورندگی لاستیک شده و آن را سوراخ می‌کند. در صورت مشاهده سوراخ‌های ریز آن را آپارات کنید و لاستیک را 180 درجه بچرخانید تا قسمت آپارات شده در بالا قرار گیرد. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

مخزن سوراخ است :

در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید.

اتصال شیلنگ ورودی به شیر الکتریکی درست برقرار نشده است :

ضمن بازدید محل اتصال ، نسبت به اتصال صحیح شیلنگ به شیر الکتریکی اقدام گردد.

لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :

ضمن بازدید لوله خرطومی ، نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام گردد.

کاسه نمد ماشین لباسشویی خراب شده و از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون می ریزد :

ماشین را خاموش کنید. آب آن را تخلیه نمایید و پس از باز کردن تسمه و پولی بزرگ و در آوردن محور بلبرینگ و کاسه نمد ، کاسه نمد را تعویض کنید.

شیلنگ خروجی سوراخی دارد :

آن را تعویض کنید.

از پمپ آب ، آب خارج می شود :

نسبت به رفع عیب آن اقدام شود. اگر کاسه نمد پمپ خراب بود ، تعویض شود.

اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری صحیح نیست یا شیلنگ مزبور سوراخ است :

آن را تعویض کنید. یا رفع عیب نمایید.

نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن اشکال دارد یا لوله مزبور سوراخ شده است :

نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام نمایید.

آب داخل مخزن گرم نمی شود.

ترموستات تنظیم نیست :

آن را تنظیم کنید.

ترموستات خراب است :

آن را تعویض کنید.

المنت خراب است :

آن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید.

سیم رابط تایمر به المنت قطع است :

سیم رابط را تعویض کنید.

پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب است :

آن را تعویض کنید.

ماشین کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد.

هیدرواستات خراب است :

هیدرواستات پلاتین مربوط به موتور تایمر را به کار نمی‌اندازد. آن را تعویض کنید.

سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :

سیم رابط را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

موتور تایمر خراب است :

آن را تعویض کنید.

چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر خراب است :

آن را تعویض کنید.

خازن خراب است. یا سیم‌های رابط خازن به موتور خراب است :

نسبت به رفع یا تعویض خازن هادی آن اقدام شود.

پلاتین‌های تایمر موتور خراب است :

صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

موتور شستشو خراب است :

ضمن بررسی موتور ، اگر عیب رفع نشود سیم پیچی موتور تجدید یا تعویض شود.

تسمه زیاد سفت شده است :

تسمه رکلاژ شود.

بعد از آبگیری ، موتور چند لحظه به کار می‌افتد و سپس از کار می‌افتد.

رله اورلود خراب است :

آن را تعویض کنید.

موتور نیم سوز شده است :

سیم پیچ موتور را تجدید یا تعویض کنید.

بار ماشین زیاد است :

بار ماشین را تعدیل کنید.

تسمه سفت بسته شده است :

تسمه را رکلاژ کنید.

ماشین کار می‌افتد اما پمپ آب ، آب کثیف را از داخل مخزن تخلیه نمی‌کند.

فیلتر پمپ آب کثیف است :

فیلتر را باز کرده و آن را تمیز کنید.

پلاتین تایمر مربوط به پمپ خراب است :

صفحه پلاتین یا پلاتین را تعویض کنید.

پمپ آب ‌گیرپاچ کرده است :

پمپ آب را باز کرده و رفع گیرپاچ شود.

شیلنگ خروجی تاخورده است :

تاخوردگی را درست نمایید.

 



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

ممکنه شما هم جزو افرادی باشید که با شروع زمستان برای هواگیری شوفاژ و یا هواگیری رادیاتور پکیج با یک سرویس کار تماس می‌گیرید. در این مطلب ما شما را برای هواگیری راهنمایی می کنیم.

 

روش درست هواگیری شوفاژ

نگران نباشید این کار واقعا راحت هست. برای اینکار باید با آچار مخصوص، پیچی که در یکی از گوشه‌های رادیاتور هست رو کمی باز کنیم. نیاز نیست این پیچ رو تا انتها باز کنیم. باز کردن پیچ تا انتها باعث میشه نتونیم فشار آب خروجی رو کنترل کنیم.

هواگیری باید برای تمام رادیاتورها انجام بشه. اما ممکنه بپرسید ترتیب این کار مهمه؟ بله بهتره از اولین رادیاتوری که لوله ورودی آب به اون وصل میشه کار رو شروع کنیم. این کار رو باید با رادیاتورهای دیگه به ترتیب ادامه بدیم.

توجه داشته باشیم که در فرایند هواگیری قطعا مقداری آب از رادیاتور خارج میشه. اگر هوای داخل رادیاتور زیاد باشه ممکنه آب با فشار خارج بشه. در صورتی که رادیاتور خیلی هوا نگرفته باشه خروج آب خیلی با فشار نیست. بنابراین حتما لازمه که یک ظرف آب زیر رادیاتور قرار بدیم تا کف خونه یا فرش خیس نشه.

نکته دیگه‌ای که باید بهش توجه کنیم اینه که به محض اینکه خروج آب رو مشاهده کردیم نباید پیچ رادیاتور رو ببندیم. باید کمی صبر کنیم تا آب بیشتری از رادیاتور خارج بشه. چون ممکنه هوا در فواصل مختلفی داخل لوله‌های رادیاتور جمع شده باشه. بعد از مدتی که آب به صورت صاف، روان و بدون فشار از رادیاتور خارج شد می‌تونیم پیچ رادیاتور رو ببندیم.

 

 

 

از کجا متوجه بشیم باید رادیاتور رو هواگیری کنیم؟

معمولا لازمه که در شروع فصل سرما هواگیری رادیاتور انجام بشه. یعنی بهتره بعد از یه مدت که سیستم گرمایشی خونه غیر فعال بوده فرایند هواگیری انجام بشه. اما اینکه اینکار لازم هست یا نه رو میشه از چند تا نشونه متوجه شد.

به ۳ نشونه‌ای که به ما میگن رادیاتور به هواگیری نیاز داره دقت کنیم!

نشونه اول این هست که وقتی سیستم گرمایشی رو روشن می‌کنیم بعد از گذشت چند دقیقه یا حتی چند ساعت خونه گرم نمیشه. وقتی که به رادیاتورها دست میزنیم می‌بینیم که رادیاتور سرد هست.

نشونه دوم این هست که میبینیم نیمی از رادیاتور گرم و نیم دیگه سرد هست. بیشتر مواقع سمت چپ رادیاتور که نزدیک به لوله ورودی رادیاتور هست گرمه و سمت راست سرد هست. گاهی اوقات هم ممکنه پایین گرم باشه و بالا سرد. بهتره چهار گوشه رادیاتور رو امتحان کنید.

این حالت به علت وجود هوا در رادیاتور ایجاد میشه. هوا به صورت عایق عمل میکنه و مانع انتقال گرما به همه بخش‌های رادیاتور میشه.

نشونه سوم شنیدن صدای مشابه چکه کردن آب. ابتدا ممکنه متوجه نشید این صدا از رادیاتور هست. اما پیشنهاد میکنم تو فصل سرما اگه این صدا رو شنیدید نگران نشید و اول از همه توجه‌تون به سمت رادیاتور جلب بشه.

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

جرم گیری آبگرمکن دیواری و رسوب زدایی آن یک امر مهم در گرم ماندن آب است. برای رسوب زدایی با ما همراه باشید.

 

 

به راحتی نیمی از مشکلات آبگرمکن های دیواری که این روزه در بسیاری از منازل استفاده می شود ناشی از رسوب گرفتن و جمع شدن رسوبات در این نوع از آب گرمکن هاست. این مورد به صورت طبیعی و با توجه به آب مصرفی در ایران به صورت طبیعی اتفاق می افتد، و هرچند مدت یکبار بسته به آبگرمکن و آب مصرفی شما احتیاج به رسوب زدایی دارید. به عقیده کارشناسان این کار باید سالی یکبار انجام بگیرد تا علاوه بر کارکرد بهتر آبگرمکن همیشه آب گرم با فشار در اختیار داشته باشیم. در ادامه به شما آموزش تصویری این رسوب زدایی را با یکدیگر در هاو کن یو مرور خواهیم کرد.

 

1-خاموش کردن آبگرمکن

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

خاموش کردن آبگرمکن اولین قدم است. برای این کار علاوه بر بستن کلید و چرخاندن و خاموش کردن ان میبایست شیر اصلی گاز را نیز برای احتیاط بیشتر در پشت این آبگرمکن ببندیم. اگر احیانا بر روی آبگرمکن شما کلید مخصوصی برای این کار قرار دارد ان را هم ببندید.

 

مطمئن شوید تمامی قطعات سرد شدند

2-بستن شیر آب

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

تمامی شیر های آبی که بر سر راه آبگرمکن شما قرار دارد را باید ببندید. معمولا دو یا سه لوله آب مختلف پشت آبگرمکن ها وجود دارد که میبایست تمامی آن ها را ببندید. با این کار شما از ورود آب سرد به داخل آبگرمکن و همچنین خارج شدن آب گرم از آبگرمکن ممانعت می کنید. پس دو شیر خروج آب گرم و سرد و همچنین شیر اصلی ورود آب را میبایست ببندید.

 

برای شروع دسته پلاستیکی تغییر دمای آبگرم کن را باز کنید

حال مهره های لوله های آب سرد و گرم را باز کنید

مهره سرشیلنگ گاز متصل به رگوالتور گاز آبگرمکن را باز کنید

دودکش را از آبگرمکن جدا کنید

آبگرمکن را ازپایین به سمت بالا فشار دهید و پس از جدا سازی آن از پیچ ها به سمت خودتان بکشید و از دیوار جدا کنید

3-جدا کردن رگلاتور

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

این قسمت که در تمامی آبگرمکن ها موجود است و با نام purge valves شناخته می شود نیز باید جدا شود. این قسمت از آبگرمکن های معمولا یک دسته T مانند بر روی آن وجود دارد و کارکرد این دستگاه بدین صورت است که فشار اضافی یا همان بخار آب مضاعف جمع شده بر اثر آب گرم را خارج کند و همچنین از با فشار شدید خارج شدن آب نیز جلوگیری می کند. شما برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از خیس شدن بهتر است بعد از بستن آب ها تمامی شیر های آب گرم و سر را باز کنید تا آب گرم مانده در لوله خارج شود.

 

نکته مهم: برای راحتی کار بهتر است آبگرمکن را از دیوار جدا کرده و سایر جداسازی و البته رسوب گیری را در خارج از منزل و محیط دیگری انجام دهید

4-متصل کردن لوله به هر یک از سه لوله

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

حال می بایست به هر یک از شیر های آبگرمکن ی لوله مخصوص اینکار  یا شلنگ متصل کنید که بهتر است این شلنگ ها از نوع شلنگ گاز و البته بلند باشند. شاید برای انجام این کار ها بهتر باشد دفترچه راهنما را نیز در کنار خود داشته باشید و یا از قبل آن را مطالعه کرده باشید.

 

شاید برای نتیجه بهتر نیاز باشد که از یک sump pump  یا پمپ لجن کشی نیز کمک بگیرید. اگر در دسترس ندارید به سراغ مراحل بعد بروید.

 

5-شیر آب را باز کنید

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

در این مرحله لازم است شیر آب را باز کنید و سپس آب به درون هر یک از لوله های موجود آب گرم و سرد وارد شود و تمامی رسوبات را جا به جا کند. برای این کار لوله و یا شلنگ را به طول یک متر و به صورت عمود نگه دارید تا با کمی فشار بیشتر آب وارد شود.

 

در این بخش باید به شما کاربران هاو کن یو دو گزینه را معرفی کنیم. خود منبع انگلیسی برای تمیز کردن و از بین بردن رسوبات سخت سرکه سفید را پیشنهاد داده است با این حال آنچه بیشتر مورد استفاده و مختص این کار است اسید کلریدریک یا جوهرنمک رقیق ۲۰% است. که هر یک را می توانید استفاده کنید و وارد لوله های آب گرم و سرد آبگرمکن کنید تا رسوبات را شکسته و خارج کند.

 

6-چندین بار تکرار کنید

 

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

شاید لازم باشد این کار را چندین بار تکرار کنید و چند بار آب و یا مواد رسوب زا را دارد و خارج کنید تا تمامل لوله های مسی تمیز شوند.

 

در پایان با فوت و یا پمپ هوا سعی کنید اضافات باقی مانده را خارج کنید

در جــریان رسوبزدایی از مــاسک، لباسکــار، دستکش و عینک استفاده کنید

چنانچه احساس کردید کاررا به درستی پیش نمی برید و یا در جدا و سر هم کردن قطعات و یا انجام رسوبزدایی مهارت کافی را حتی با این مقاله ندارید بهتر است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

حتما از دفترچه راهنمای ابگرمکن کمک بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر ماشین لباسشویی خود دارای اصول خاصی می باشد و نیاز به تعمیرکار متخصص دارد.

در زیر چند مورد از مشکلات مهم را شرح می دهیم.

 

پس از کشیدن دگمه تایمر چراغ روشن نمی‌شود و ماشین هیچ گونه کاری انجام نمی‌دهد.

پریز برق ندارد یا دوشاخه دستگاه خراب است :

تعویض یا تعمیر کنید.

سیم‌های رابط یا کابل رابط معیوب است :

آنها را تعویض کنید

کلید قطع و وصل خراب است:

بایستی تعویض شود.

اتصالات کابل رابط به ترمینال صحیح نیست :

محل اتصالات هادی‌های کابل رابط در ترمینالها را بازدید نموده و در صورت مشاهده عیب آن را رفع کنید.

میکرو سویچ خراب است :

هادی‌ها را از میکروسوچ باز کنید و توسط اهم متر قطع و وصل اهرم دستی آن ، وضعیت پلاتین‌های آن را مورد آزمایش قرار دهید. در صورت خرابی میکروسویچ آن را تعویض کنید. چنانچه زبانه قفل‌دار ، اهرم میکروسویچ را خوب فشار نمی‌دهد، نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

دستگاه برق دارد و چراغ روشن می شود اما دستگاه هیچ عملی ندارد.

موتور تایمر خراب است :

سیم‌های موتور تایمر را از تایمر باز کنید و آن را مستقیما به برق بزنید. اگر موتور کار نکرد آن را تعویض کنید.

چرخ دنده‌ها خراب شده‌اند و حرکت محور موتور به محور تایمر انتقال نمی‌یابد : آن را تعویض کنید.

لباس شویی روشن است اما آب نمی‌گیرد.

شیر تغذیه آب ندارد :

از جاری بودن آب شهر اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود آب در لوله کشی منزل اشکال وجود دارد. نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

فیلتر ورودی شیر الکتریکی کثیف شده است :

شیر آب تغذیه را ببندید و شیلنگ ورودی از شیر الکتریکی باز کنید و اگر توری شیر الکتریکی کثیف شده است آن را تمیز کنید.

هیدرواستات خراب است :

پلاتین مربوط به شیر برقی را در هیدرواستات ، با دمیدن در لوله ورودی آن ، مورد بررسی قرار دهید در صورت عدم رفع عیب هیدرواستات را تعویض کنید.

تایمر خراب است :

اتصال شیر به تایمر را بررسی کنید اگر معیوب است ، عیب آن را رفع کنید.

ماشین لباسشویی فقط آب می گیرد و عملیات بعدی آن متوقف می شود.

هیدرواستات خراب است :

پلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر در هیدرواستات ، وصل نمی شود. می توانید با دمیدن در لوله ورودی هیدرواستات عملکرد پلاتین های هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید.

سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :

آن را تعویض کنید.

موتور تایمر خراب است :

** موتور خراب است و کار نمی‌کند که باید آن را تعویض نمود.

 

موتور کار می‌کند اما چرخ دنده‌ها خراب است و حرکت موتور به چرخ دنده اصلی تایمر انتقال نمی‌یابد. که بایستی چرخ دنده معیوب را تعویض کرد.

با این که ماشین خاموش است با باز کردن شیر تغذیه آب وارد مخزن می شود.

شیر الکتریکی خراب است :

خرابی شیر الکتریکی در این حالت مربوط به قسمت مکانیکی آن است. یعنی باید لاستیک سر اهرم فنر ، سوراخ شدن لاستیک یا دیافراگم شیر را مورد بررسی قرار داد و درصورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

ماشین در حالی که روشن است دائما آب می‌گیرد و آب داخل مخزن در سطح معینی نمی‌ایستد و مخزن لبریز می‌شود.

هیدرواستات خراب است :

هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

شیلنگ ورودی به هیدرواستات سوراخ شده یا چاک خورده است. در نتیجه هوای فشرده از آن خارج می‌شود :

در صورتی که رفع عیب ممکن نباشد ، شیلنگ را تعویض کنید.

هیدرواستات تنظیم نیست :

بر روی هیدرواستات پیچ تنظیمی وجود دارد که اگر دستکاری شود سبب می‌گردد تنظیم سطح آب در مخزن با مشکل رو‌برو شود. باید پیچ را تنظیم نمود.

ماشین لباسشویی نشت آب دارد.

لاستیک دور در سوراخ شده است :

اگر دستگاه به میزان معینی آبگیری کرده باشد. لاستیک دور در را از نظر نشت آب مورد بررسی قرار دهید. اصولا در قسمت پایین لاستیک مقداری آب بعد از شستشو باقی می‌ماند که املاح موجود در آن سبب خورندگی لاستیک شده و آن را سوراخ می‌کند. در صورت مشاهده سوراخ‌های ریز آن را آپارات کنید و لاستیک را 180 درجه بچرخانید تا قسمت آپارات شده در بالا قرار گیرد. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

مخزن سوراخ است :

در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید.

اتصال شیلنگ ورودی به شیر الکتریکی درست برقرار نشده است :

ضمن بازدید محل اتصال ، نسبت به اتصال صحیح شیلنگ به شیر الکتریکی اقدام گردد.

لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :

ضمن بازدید لوله خرطومی ، نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام گردد.

کاسه نمد ماشین لباسشویی خراب شده و از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون می ریزد :

ماشین را خاموش کنید. آب آن را تخلیه نمایید و پس از باز کردن تسمه و پولی بزرگ و در آوردن محور بلبرینگ و کاسه نمد ، کاسه نمد را تعویض کنید.

شیلنگ خروجی سوراخی دارد :

آن را تعویض کنید.

از پمپ آب ، آب خارج می شود :

نسبت به رفع عیب آن اقدام شود. اگر کاسه نمد پمپ خراب بود ، تعویض شود.

اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری صحیح نیست یا شیلنگ مزبور سوراخ است :

آن را تعویض کنید. یا رفع عیب نمایید.

نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن اشکال دارد یا لوله مزبور سوراخ شده است :

نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام نمایید.

آب داخل مخزن گرم نمی شود.

ترموستات تنظیم نیست :

آن را تنظیم کنید.

ترموستات خراب است :

آن را تعویض کنید.

المنت خراب است :

آن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید.

سیم رابط تایمر به المنت قطع است :

سیم رابط را تعویض کنید.

پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب است :

آن را تعویض کنید.

ماشین کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد.

هیدرواستات خراب است :

هیدرواستات پلاتین مربوط به موتور تایمر را به کار نمی‌اندازد. آن را تعویض کنید.

سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :

سیم رابط را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

موتور تایمر خراب است :

آن را تعویض کنید.

چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر خراب است :

آن را تعویض کنید.

خازن خراب است. یا سیم‌های رابط خازن به موتور خراب است :

نسبت به رفع یا تعویض خازن هادی آن اقدام شود.

پلاتین‌های تایمر موتور خراب است :

صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

موتور شستشو خراب است :

ضمن بررسی موتور ، اگر عیب رفع نشود سیم پیچی موتور تجدید یا تعویض شود.

تسمه زیاد سفت شده است :

تسمه رکلاژ شود.

بعد از آبگیری ، موتور چند لحظه به کار می‌افتد و سپس از کار می‌افتد.

رله اورلود خراب است :

آن را تعویض کنید.

موتور نیم سوز شده است :

سیم پیچ موتور را تجدید یا تعویض کنید.

بار ماشین زیاد است :

بار ماشین را تعدیل کنید.

تسمه سفت بسته شده است :

تسمه را رکلاژ کنید.

ماشین کار می‌افتد اما پمپ آب ، آب کثیف را از داخل مخزن تخلیه نمی‌کند.

فیلتر پمپ آب کثیف است :

فیلتر را باز کرده و آن را تمیز کنید.

پلاتین تایمر مربوط به پمپ خراب است :

صفحه پلاتین یا پلاتین را تعویض کنید.

پمپ آب ‌گیرپاچ کرده است :

پمپ آب را باز کرده و رفع گیرپاچ شود.

شیلنگ خروجی تاخورده است :

تاخوردگی را درست نمایید.

لباسشویی کلیه کارها را انجام می‌دهد اما دور تند ندارد و آب کشی نمی‌کند.

خازن خراب است :

خازن را تعویض کنید.

سیم رابط خازن به موتور قطعی دارد :

قطعی را برطرف کنید.

سیم پیچ دور تند سوخته است :

سیم پیچ را تجدید یا تعویض کنید.

تایمر خراب است :

صفحه پلاتین تایمر را تعویض کنید.

ممکن است کلید حذف دور تند زده شده است :

کلید حذف را آزاد کنید.

ماشین ضمن آب کشی ، شدید می لرزد.

تایمر خراب است و دور تند و کند قاطی می کند :

تایمر را تعویض کنید. یا صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

پمپ آب کار نمی‌کند و آب تخلیه نشده است :

پمپ آب را بررسی کرده نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

تسمه خراب است :

تسمه را تعویض کنید.

یاتاقان یا بلبرینگ‌ها خراب است :

آنها را تعویض کنید.

پیچ‌های ایمنی باز یا شل شده اند :

آنها را بسته یا محکم کنید.

محور مخزن شستشو تاب دارد :

آن را تعویض کنید.

دستگاه تراز نیست :

به وسیله پایه‌ها دستگاه را تراز کنید.

دستگاه به طور کامل آب گیری می‌کند و صدای کار موتور شنیده می‌شود اما مخزن شستشو نمی‌چرخد.

ممکن است تسمه پاره شده باشد :

در صورت پاره شدن آن را تعویض کنید.

ماشین ضمن کار سر و صدا راه می‌اندازد.

پولی‌ها شل شده اند :

آنها را تعویض کنید.

یاتاقان محور مخزن خراب است :

آن را تعویض کنید.

جسم خارجی بین چیلک و مخزن شستشو گیر کرده است :

آن را مورد بررسی قرار داده و نسبت به خارج ساختن آن اقدام کنید.

بلبرینگ‌های موتور خراب شده اند :

آنها را تعویض کنید.

بلبرینگ‌های نگه دارنده محور مخزن خراب است :

آنها را تعویض کنید.

بار یا لباسهای ریخته شده در مخزن زیاد است :

آنها را تعدیل کنید.

دستگاه آب گیری می‌کند. اما در همان لحظه آب تخلیه می‌شود. به عبارتی آب گیری تداوم دارد. اما سطح آب بالا نمی‌آید.

شیلنگ خروجی به زمین افتاده است :

شیلنگ را در حداقل 60 سانتیمتری از زمین قرار دهید.

مخزن سوراخ شده است : تعمیر گاههای مجاز را در جریان امر قرار دهید.

لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :

آن را تعویض کنید.

فیلتر پمپ آب باز شده است :

آن را در جای خود قرار دهید.

ماشین در قسمتی از برنامه توقف می‌کند.

دنده‌های چرخ دنده تایمر خراب شده است :

آن را تعویض کنید.

سیم‌های رابط تایمر به اجزای ماشین قطع است :

آن را بررسی و تعویض کنید.

آب به قسمتهای مختلف جاپودری نمی ریزد.

فرمان ورود آب به جاپودری صحیح نیست :

اهرم رابط بین پیستون جاپودری و ولوم سر تایمر از جای خود خارج شده است که باید نسبت به نصب صحیح آن اقدام شود.

پودر ریخته شده تماما به مخزن شستشو انتقال نمی‌یابد.

جاپودری کثیف است :

جاپودری را از محفظه خارج کرده و آن را تمیز نمایید.

کف و آب از پشت لباسشویی محفظه بالایی مخزن نشت می‌کند.

 

از پودر نامناسب استفاده شده است :

نوع پودر باید از انواع مخصوص ماشین لباسشویی باشد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر کولر گازی خود دارای مشکلات و سختی هایی است. در ادامه ما سعی کردیم تعمیر کولرگازی را به شکل مبتدی به شما اموزش دهیم.

عیب یابی و تعمیر کولر گازی:

 

عیب۱- کولر روشن نمی شود

 

علت ۱- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

 

رفع عیب۱- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.

 

عیب۲- کولر روشن نمی شود.

 

علت۲- کلید اصلی خراب است.

 

رفع عیب۲- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب۱- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ۱*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.

 

عیب۳- کولر روشن نمی شود.

 

علت۳- سیم های رابط قطع شده اند.

 

رفع عیب۳- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب۱ بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بر رسی شود.

 

عیب۴- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۴- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

 

رفع عیب۴- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.

 

عیب۵- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۵- ترموستات خراب است.

 

رفع عیب۵- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما” هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.

 

عیب۶- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۶- اورلود،دائما”در حالت قطع است.

 

رفع عیب۶- کنتاکت های اورلود در حالت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.

 

عیب۷- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۷- کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۷- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

 

عیب۸- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد

 

علت۸- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۸- اگر خازن معیوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمی افتد.عموما”این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت و تشخیص است .بواسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد،اورلود نیز عمل می کند.خازن را از مدار خارج نموده ،و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمایش کنید.در صورت مشاهده عیب خازن ، نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

 

عیب۹- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما،فن روشن نمی شود(کمپرسور عمل می کند)

 

علت۹- فاز یا نول اصلی فن قطع شده است.

 

رفع عیب۹- از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسی نموده ودر صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ،عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.

 

عیب۱۰- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت۱۰- کلید فن خراب است.

 

رفع عیب۱۰- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت های کلید فن ، یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید (حالت ۱ )،می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بایستد.در حالت ۲ کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک ویکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد(اگر کلید خراب باشد).   کلید را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید براه افتد.

 

عیب۱۱- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۱- خازن راه انداز موتور فن معیوب شده.

 

رفع عیب ۱۱- اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت ۱ کلید فن ، موتور صدای هوم داده وشروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد،موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت یا ضعف مشاهده می شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمایش نمایید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

 

عیب۱۲- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۲- موتور فن معیوب است.

 

رفع عیب۱۲- از آن جا که موتور فن قدری پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود . تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیر کاری مجرب واگذار کنید.

 

عیب۱۳- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۳- ترموستات تنظیم نیست.

 

رفع عیب۱۳- ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

 

عیب۱۴- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۴- موتور فن نیم سوز شده.

 

رفع عیب۱۴- اگر سرعت فن تقلیل یابد،سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید.اگر جریان اضافی می کشد،نیم سوز است،نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید.

 

عیب۱۵- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۵- فیلتر خروجی هوا،کثیف است.

 

رفع عیب۱۵- در اولین تصویر همین صفحه مراحل دستیابی به فیلتر نشان داده شده ،پس از خروج فیلتر آن را کاملا” تمیز نمایید. جهت شستشوی فیلتر به مندرجات دفتر چه های راهنما دقیقا” توجه کنید.

 

عیب۱۶- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۶- مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

 

رفع عیب۱۶- توسط یک فرجه ورودی های هوا به داخل کولر را تمیز نمایید.

 

عیب۱۷- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۷- یاتاقان های محور فن خراب است.

 

رفع عیب۱۷- از آن جا که صحت عملکرد یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آن ها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می سازد. در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض نمایید.

 

عیب۱۸- بدنه کولر برق دارد

 

رفع عیب۱۸- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۱۹- سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

 

رفع عیب۱۹- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا” استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا” دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

 

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا”مورد بر رسی قرار دهید.

 

عیب۲۰- با قرار دادن کلید قدرت کولر بر حالت ONفیوز مخصوص کولر ویا فیوز منزل قطع می شود

 

رفع عیب۲۰- اتصال کوتاه در کولر عموما”به سبب فاسد شدن عایق خازن های راه انداز می باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نمایید اگر در بدنه خازن ها یا یکی از خازن ها آثار سوختگی ویا شکافی مشاهده شد ،خازن معیوب است ،خازن را تعویض کنید.

 

اتصال کوتاه می تواند در کمپرسور یا فن نیز رخ دهد از اینرو سیم های رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا” روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، یا کمپرسور دچار اتصالی است ویا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسی و مورد معیوب را رفع عیب نمایید.

 

اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالی همچنان رخ دهد کل سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۲۱- با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ می دهد.

 

رفع عیب۲۱- رجوع شود به رفع عیب ۲۰

 

عیب۲۲- بادی که از کولر خارج می شود گرم است.

 

رفع عیب۲۲- این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از این عیب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فریون ۲۲  از کولر خارج شده است که می بایست توسط تعمیر کاری مجرب بوسیله فشاردهی محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاری و آزمایش مجدد بوسیله فشار دهی ، هوای درون لوله ها بوسیله  وکیوم پمپ (پمپ تخلیه هوا ) تخلیه شده و سپس شارژ گاز صورت پذیرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدآ” تحت تاثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

 

مورد مذکور را می توان با بر داشتن دریچه کولر ویا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و رفع عیب نمود. علت دیگری که می تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف های ترموستات است که در نتیجه آن،تبرید کولر شدیدا” کاهش می یابد. ترموستات را تنظیم نمایید

 

عیب ۲۳ – موتور یا کمپرسور کولرگازی داغ میکند .

 

داغ شدن کمپرسور در نهایت باعث سوختن کمپرسور کولرگازی میشود

 

سوختن موتور کولر گازی باعث اسیدی شدن سیستم و اغلب تجزیه و خراب شدن روغن کمپرسور می شود

 

علت داغ شدن کمپرسور یکی از دلایل زیر میتواند باشد :

 

–    معیوب بودن فن.

–    کثیف بودن کندانسور

–    ولتاژ نامناسب

–    نا مرغوب بودن و یا مناسب نبودن سیم های لاکی موتور

–    کم شدن مبرد

–    اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی

 

رفع عیب  : با توجه به دلایل بالا در صورت تشخیص علت میتوان اقدام به رفع  عیب نمود تعویض فن  ,  شستشوی درست کندانسور , ولتاژ مناسب , تعویض کابل  , شارژ گاز مبرد بر حسب مورد میتواند باعث برطرف شدن داغ کردن کمپرسور گردد .



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر کولر گازی خود دارای مشکلات و سختی هایی است. در ادامه ما سعی کردیم تعمیر کولرگازی را به شکل مبتدی به شما اموزش دهیم.

عیب یابی و تعمیر کولر گازی:

 

عیب۱- کولر روشن نمی شود

 

علت ۱- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

 

رفع عیب۱- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.

 

عیب۲- کولر روشن نمی شود.

 

علت۲- کلید اصلی خراب است.

 

رفع عیب۲- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب۱- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ۱*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.

 

عیب۳- کولر روشن نمی شود.

 

علت۳- سیم های رابط قطع شده اند.

 

رفع عیب۳- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب۱ بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بر رسی شود.

 

عیب۴- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۴- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

 

رفع عیب۴- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.

 

عیب۵- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۵- ترموستات خراب است.

 

رفع عیب۵- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما” هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.

 

عیب۶- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۶- اورلود،دائما”در حالت قطع است.

 

رفع عیب۶- کنتاکت های اورلود در حالت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.

 

عیب۷- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۷- کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۷- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

 

عیب۸- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد

 

علت۸- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۸- اگر خازن معیوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمی افتد.عموما”این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت و تشخیص است .بواسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد،اورلود نیز عمل می کند.خازن را از مدار خارج نموده ،و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمایش کنید.در صورت مشاهده عیب خازن ، نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

 

عیب۹- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما،فن روشن نمی شود(کمپرسور عمل می کند)

 

علت۹- فاز یا نول اصلی فن قطع شده است.

 

رفع عیب۹- از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسی نموده ودر صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ،عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.

 

عیب۱۰- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت۱۰- کلید فن خراب است.

 

رفع عیب۱۰- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت های کلید فن ، یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید (حالت ۱ )،می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بایستد.در حالت ۲ کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک ویکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد(اگر کلید خراب باشد).   کلید را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید براه افتد.

 

عیب۱۱- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۱- خازن راه انداز موتور فن معیوب شده.

 

رفع عیب ۱۱- اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت ۱ کلید فن ، موتور صدای هوم داده وشروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد،موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت یا ضعف مشاهده می شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمایش نمایید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

 

عیب۱۲- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۲- موتور فن معیوب است.

 

رفع عیب۱۲- از آن جا که موتور فن قدری پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود . تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیر کاری مجرب واگذار کنید.

 

عیب۱۳- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۳- ترموستات تنظیم نیست.

 

رفع عیب۱۳- ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

 

عیب۱۴- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۴- موتور فن نیم سوز شده.

 

رفع عیب۱۴- اگر سرعت فن تقلیل یابد،سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید.اگر جریان اضافی می کشد،نیم سوز است،نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید.

 

عیب۱۵- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۵- فیلتر خروجی هوا،کثیف است.

 

رفع عیب۱۵- در اولین تصویر همین صفحه مراحل دستیابی به فیلتر نشان داده شده ،پس از خروج فیلتر آن را کاملا” تمیز نمایید. جهت شستشوی فیلتر به مندرجات دفتر چه های راهنما دقیقا” توجه کنید.

 

عیب۱۶- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۶- مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

 

رفع عیب۱۶- توسط یک فرجه ورودی های هوا به داخل کولر را تمیز نمایید.

 

عیب۱۷- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۷- یاتاقان های محور فن خراب است.

 

رفع عیب۱۷- از آن جا که صحت عملکرد یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آن ها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می سازد. در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض نمایید.

 

عیب۱۸- بدنه کولر برق دارد

 

رفع عیب۱۸- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۱۹- سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

 

رفع عیب۱۹- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا” استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا” دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

 

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا”مورد بر رسی قرار دهید.

 

عیب۲۰- با قرار دادن کلید قدرت کولر بر حالت ONفیوز مخصوص کولر ویا فیوز منزل قطع می شود

 

رفع عیب۲۰- اتصال کوتاه در کولر عموما”به سبب فاسد شدن عایق خازن های راه انداز می باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نمایید اگر در بدنه خازن ها یا یکی از خازن ها آثار سوختگی ویا شکافی مشاهده شد ،خازن معیوب است ،خازن را تعویض کنید.

 

اتصال کوتاه می تواند در کمپرسور یا فن نیز رخ دهد از اینرو سیم های رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا” روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، یا کمپرسور دچار اتصالی است ویا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسی و مورد معیوب را رفع عیب نمایید.

 

اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالی همچنان رخ دهد کل سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۲۱- با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ می دهد.

 

رفع عیب۲۱- رجوع شود به رفع عیب ۲۰

 

عیب۲۲- بادی که از کولر خارج می شود گرم است.

 

رفع عیب۲۲- این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از این عیب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فریون ۲۲  از کولر خارج شده است که می بایست توسط تعمیر کاری مجرب بوسیله فشاردهی محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاری و آزمایش مجدد بوسیله فشار دهی ، هوای درون لوله ها بوسیله  وکیوم پمپ (پمپ تخلیه هوا ) تخلیه شده و سپس شارژ گاز صورت پذیرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدآ” تحت تاثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

 

مورد مذکور را می توان با بر داشتن دریچه کولر ویا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و رفع عیب نمود. علت دیگری که می تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف های ترموستات است که در نتیجه آن،تبرید کولر شدیدا” کاهش می یابد. ترموستات را تنظیم نمایید

 

عیب ۲۳ – موتور یا کمپرسور کولرگازی داغ میکند .

 

داغ شدن کمپرسور در نهایت باعث سوختن کمپرسور کولرگازی میشود

 

سوختن موتور کولر گازی باعث اسیدی شدن سیستم و اغلب تجزیه و خراب شدن روغن کمپرسور می شود

 

علت داغ شدن کمپرسور یکی از دلایل زیر میتواند باشد :

 

–    معیوب بودن فن.

–    کثیف بودن کندانسور

–    ولتاژ نامناسب

–    نا مرغوب بودن و یا مناسب نبودن سیم های لاکی موتور

–    کم شدن مبرد

–    اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی

 

رفع عیب  : با توجه به دلایل بالا در صورت تشخیص علت میتوان اقدام به رفع  عیب نمود تعویض فن  ,  شستشوی درست کندانسور , ولتاژ مناسب , تعویض کابل  , شارژ گاز مبرد بر حسب مورد میتواند باعث برطرف شدن داغ کردن کمپرسور گردد .



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر کولر گازی سامسونگ همواره از خدمات پشتیبانی برند سامسونگ می باشد که در سرار شهر و حتی کشور حامی مشریان خود بوده تا بتواند با تکیه بر مهارت و تخصص چندین ساله خود اقدام به سرویس کولر گازی سامسونگ  و تعمیر کولر گازی سامسونگ شما کند تا در گرم ترین و سرد ترین روزهای سال چه درمحل کار و چه در محل زندگی خود لحظات آرامی را سپری کنید. یکی از بزرگترین هدف سامسونگ راضی نگه داشتن شما مشتریان عزیز می باشد. 

 

 

متخصص ترین تعمیرکار کولر گازی سامسونگ

ما با داشتن تعمیرکاران متخصص کولر گازی سامسونگ که تمامی دورهای آموزشی تخصصی و علمی را در نمایندگی کولر گازی سامسونگ و مراکز رسمی گذرانده‌اند سالیانه فهرستی از هزاران مشتری که از این خدمات استفاده کرده‌اند را به رزومه کاری این تعمیرکاران اضافه میکنیم آن‌ها با گذراندن دوره های کاملاً تخصصی آشنایی کاملی با نحوه سرویس و تعمیر کولر گازی سامسونگ داشته و قادرند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یک چکاب ساده به نوع خرابی و علت آن دست پیدا کنند. تعمیرکار کولر گازی سامسونگردر تعمیرگاه مرکزی اسپیلت سامسونگ با در اختیار داشتن قطعات و لوازم اورجنیال و اصل شرکت که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعات و لوازم کولر گازی سامسونگ می‌کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که ایشان با توجه به گذراندن دوره های تخصصی اولویت کار خود را تعمیر قطعات کولر گازی سامسونگ می‌دانند نه تعویض قطعات و تنها دلیل این کار نیز کم تر کردن هزینه تحمیلی به مشتری بوده تا بتوان با کمترین هزینه ممکن کولر گازی شما را مانند روز اول تعمیر و تحویل مشتری دهد.

 

 

تعمیر کولر گازی سامسونگ بصرفه است یا خرید کولر گازی سامسونگ

زمانی که در فصل گرم سال کولر گازی شما با مشکل مواجه می‌شود به دلیل شرایط حساسی که در آن قرار می‌گیرید ممکن است به یک تعمیرکار کولر گازی غیرحرفه‌ای اطمینان کرده و از ایشان درخواست کمک کنید مشکلاتی که این موضوع می‌تواند برای شما به وجود آورد علاوه بر تعمیر نشدن کولر گازی امکان تحمیل هزینه‌های اضافی به شما نیز خواهد شد که در صورت تماس با تعمیرکاران متخصص کولر گازی سامسونگ شما با مشکلی به‌ غیر از خرابی کولر گازی خود روبرو نخواهید شد. روزانه ده‌ها مشتری با ما تماس گرفته و سؤالاتی می‌پرسند مبنی بر اینکه آیا کولر گازی ایشان قابل تعمیر بوده یا راهی جز تعویض آن وجود ندارد ما این امکان را برای تمامی مشتریان خود فراهم آورده‌ایم تا کارشناسان با بازدید دستگاه شما با صرف وقت و تجربه تا حد امکان نسبت به تعمیر اسپیلت سامسونگ و تعمیر کولر گازی سامسونگ شما اقدام کنند زیرا هزینه تعمیر کولر گازی ده‌ها برابر کمتر از تعویض آن با یک دستگاه اسپیلت نو است ولی در صورت هزینه‌بردار بودن این مورد و به‌صرفه نبودن آن به شما گزارشی کامل درست و کارشناسانه خواهند داد و این اطمینان را به شما خواهند داد که تعویض کولر گازی سامسونگ به‌صرفه‌تر از تعمیر آن خواهد بود.



:: برچسب‌ها: تعمیر کولرگازی سامسونگ ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر کولر گازی خود دارای مشکلات و سختی هایی است. در ادامه ما سعی کردیم تعمیر کولرگازی را به شکل مبتدی به شما اموزش دهیم.

عیب یابی و تعمیر کولر گازی:

 

عیب۱- کولر روشن نمی شود

 

علت ۱- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

 

رفع عیب۱- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.

 

عیب۲- کولر روشن نمی شود.

 

علت۲- کلید اصلی خراب است.

 

رفع عیب۲- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب۱- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ۱*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.

 

عیب۳- کولر روشن نمی شود.

 

علت۳- سیم های رابط قطع شده اند.

 

رفع عیب۳- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب۱ بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بر رسی شود.

 

عیب۴- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۴- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

 

رفع عیب۴- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.

 

عیب۵- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۵- ترموستات خراب است.

 

رفع عیب۵- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما” هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.

 

عیب۶- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۶- اورلود،دائما”در حالت قطع است.

 

رفع عیب۶- کنتاکت های اورلود در حالت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.

 

عیب۷- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

 

علت۷- کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۷- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

 

عیب۸- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد

 

علت۸- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است

 

رفع عیب۸- اگر خازن معیوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمی افتد.عموما”این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت و تشخیص است .بواسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد،اورلود نیز عمل می کند.خازن را از مدار خارج نموده ،و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمایش کنید.در صورت مشاهده عیب خازن ، نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

 

عیب۹- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما،فن روشن نمی شود(کمپرسور عمل می کند)

 

علت۹- فاز یا نول اصلی فن قطع شده است.

 

رفع عیب۹- از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسی نموده ودر صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ،عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.

 

عیب۱۰- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت۱۰- کلید فن خراب است.

 

رفع عیب۱۰- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت های کلید فن ، یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید (حالت ۱ )،می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بایستد.در حالت ۲ کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک ویکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد(اگر کلید خراب باشد).   کلید را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید براه افتد.

 

عیب۱۱- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۱- خازن راه انداز موتور فن معیوب شده.

 

رفع عیب ۱۱- اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت ۱ کلید فن ، موتور صدای هوم داده وشروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد،موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت یا ضعف مشاهده می شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمایش نمایید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

 

عیب۱۲- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

 

علت ۱۲- موتور فن معیوب است.

 

رفع عیب۱۲- از آن جا که موتور فن قدری پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود . تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیر کاری مجرب واگذار کنید.

 

عیب۱۳- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۳- ترموستات تنظیم نیست.

 

رفع عیب۱۳- ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

 

عیب۱۴- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۴- موتور فن نیم سوز شده.

 

رفع عیب۱۴- اگر سرعت فن تقلیل یابد،سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید.اگر جریان اضافی می کشد،نیم سوز است،نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید.

 

عیب۱۵- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۵- فیلتر خروجی هوا،کثیف است.

 

رفع عیب۱۵- در اولین تصویر همین صفحه مراحل دستیابی به فیلتر نشان داده شده ،پس از خروج فیلتر آن را کاملا” تمیز نمایید. جهت شستشوی فیلتر به مندرجات دفتر چه های راهنما دقیقا” توجه کنید.

 

عیب۱۶- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۶- مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

 

رفع عیب۱۶- توسط یک فرجه ورودی های هوا به داخل کولر را تمیز نمایید.

 

عیب۱۷- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

 

علت۱۷- یاتاقان های محور فن خراب است.

 

رفع عیب۱۷- از آن جا که صحت عملکرد یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آن ها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می سازد. در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض نمایید.

 

عیب۱۸- بدنه کولر برق دارد

 

رفع عیب۱۸- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۱۹- سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

 

رفع عیب۱۹- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا” استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا” دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

 

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا”مورد بر رسی قرار دهید.

 

عیب۲۰- با قرار دادن کلید قدرت کولر بر حالت ONفیوز مخصوص کولر ویا فیوز منزل قطع می شود

 

رفع عیب۲۰- اتصال کوتاه در کولر عموما”به سبب فاسد شدن عایق خازن های راه انداز می باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نمایید اگر در بدنه خازن ها یا یکی از خازن ها آثار سوختگی ویا شکافی مشاهده شد ،خازن معیوب است ،خازن را تعویض کنید.

 

اتصال کوتاه می تواند در کمپرسور یا فن نیز رخ دهد از اینرو سیم های رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا” روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، یا کمپرسور دچار اتصالی است ویا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسی و مورد معیوب را رفع عیب نمایید.

 

اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالی همچنان رخ دهد کل سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

 

عیب۲۱- با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ می دهد.

 

رفع عیب۲۱- رجوع شود به رفع عیب ۲۰

 

عیب۲۲- بادی که از کولر خارج می شود گرم است.

 

رفع عیب۲۲- این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از این عیب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فریون ۲۲  از کولر خارج شده است که می بایست توسط تعمیر کاری مجرب بوسیله فشاردهی محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاری و آزمایش مجدد بوسیله فشار دهی ، هوای درون لوله ها بوسیله  وکیوم پمپ (پمپ تخلیه هوا ) تخلیه شده و سپس شارژ گاز صورت پذیرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدآ” تحت تاثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

 

مورد مذکور را می توان با بر داشتن دریچه کولر ویا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و رفع عیب نمود. علت دیگری که می تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف های ترموستات است که در نتیجه آن،تبرید کولر شدیدا” کاهش می یابد. ترموستات را تنظیم نمایید

 

عیب ۲۳ – موتور یا کمپرسور کولرگازی داغ میکند .

 

داغ شدن کمپرسور در نهایت باعث سوختن کمپرسور کولرگازی میشود

 

سوختن موتور کولر گازی باعث اسیدی شدن سیستم و اغلب تجزیه و خراب شدن روغن کمپرسور می شود

 

علت داغ شدن کمپرسور یکی از دلایل زیر میتواند باشد :

 

–    معیوب بودن فن.

–    کثیف بودن کندانسور

–    ولتاژ نامناسب

–    نا مرغوب بودن و یا مناسب نبودن سیم های لاکی موتور

–    کم شدن مبرد

–    اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی

 

رفع عیب  : با توجه به دلایل بالا در صورت تشخیص علت میتوان اقدام به رفع  عیب نمود تعویض فن  ,  شستشوی درست کندانسور , ولتاژ مناسب , تعویض کابل  , شارژ گاز مبرد بر حسب مورد میتواند باعث برطرف شدن داغ کردن کمپرسور گردد .



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترل

شوفاژ یکی از موارد مهم در خانه می باشد و گرمی خانه به آن بستگی دارد.

وقتی سیستم گرمایش “گرم نمیکند”، رفع عیب آن هم هنر است و هم علم.فرض کنیم شما در خصوص هواگیری سیستم هر کاری از دستتان برمی آمده انجام داده اید.همچنین منبع انبساط را هم برای اطمینان ار عدم گرفتگی بررسی کرده اید،ولی مشکل هنوز باقی است.

“گرم نکردن” یک سیستم گرمایش آبی اغلب نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی است.در چنین موردی سوال کلیدی که باید از مشتری پرسید این است:”آیا سرد شدن سیستم ناگهان اتفاق افتاده یا به تدریج؟”پاسخ این سوال این سوال در رفع مشکل بسیار مهم است.

اگر”گرم کردن”ناگهان متوقف شده است،بهترین کار این است که در میان دستگاهها و اجزاء مکانیکی سیستم دنبال عیب بگردید؛مثل خرابی پمپ ،بسته بودن شیر وغیره.برای بررسی اجزاء سیستم راههای زیادی وجود دارد،ولی فعلا بیایید فرض کنیم همه بررسی شده وبدون عیبند.

نشانه دیگر این است که اتاق به تدریج از یک طرف سرد وسردتر شده باشد؛یعنی طبق اظهار مشتری سراسر رادیاتور گرم بوده اما به تدریج از یک طرف شروع به سرد شدن کرده وحالا فقط بخش کوچکی از طرف رادیاتور گرم باشد.در چنین موردی قبل از هرچیز رادیاتور را هواگیری کنید.

 

۱. هرگاه سیستم تأسیسات ساختمان به‌‌خوبی کار کند ولی رادیاتورها گرم نباشند، نشان دهنده هوا گرفتن رادیاتورها می‌باشد.
۲. با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص پیچ انتهای رادیاتور را کمی باز کرده به‌طوری که خارج شدن آب به‌صورت فشرده که باعث خیس شدن اطراف گردد جلوگیری می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً هوای داخل رادیاتور به‌طور آهسته خارج گردد.
۳. با مشاهدهٔ اولین مرحله خروج آب از رادیاتور نبایستی به این اشتباه بیفتیم که هوای داخل آن کاملاً تخلیه شده است بلکه بایستی چندین مرحله آب از رادیاتور خارج گردد تا کاملاً هوای مابین رادیاتور تخلیه گردد.
۴. برای جلوگیری از ریزش آب به کف ساختمان یا احیاناً فرش منزل تشتی را زیر پیچ مخصوص قرار داده تا آب‌های تخلیه شده درون آن بریزد.
۵. بعد از اطمینان از خارج شدن تمامی هوای داخل رادیاتور پیچ آن را محکم ببندید.

اگر مشکل برطرف نشدحتما چیزی موجب کندی جریان آب گرم در رادیاتور شده است؛جرم وکثافت اعم از شن وقطعات آهن زنگ زده می توانند عامل این گرفتگی باشند.چون شیرها و زانوهای کوچک اجرام وکثافت را در خود نگه می دارند،معمولا با بررسی وتمییز کردن آنها می توان مشکل را رفع نمود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

قبل از اینکه به مراحل تعمیر آبگرمکن دیواری بپردازیم لازم به ذکر است که : فرض می کنیم که تمام اتصالات آب ، برق ، گاز به درستی انجام شده است  گاهی افراد برای تعمیر آبگرمکن پول زیادی را صرف می کنند ، در حالی که احتمال دارد مشکل با بررسی این اتصالات رفع شود . ما در اینجا به عیب یابی و راه تعمیر آبگرمکن دیواری پرداخته ایم .

 

۱) جرقه نزدن

فشار ورودی به سیستم آبگرمکن را چک کنید تا از مطلوب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

از بالانس بودن موقعیت نصب آبگرمکن اطمینان حاصل کنید.

فیوز های مرتبط با آبگرمکن را کنترل کنید.

سیم کشی را کنترل کنید، خود جرقه زن باید عملکرد درستی داشته باشد و الکترود مصرفی، جرقه آتش تولید کند.

از باز بودن دریچه ورودی گاز اطمینان حاصل کنید.

داخل محفظه احتراق را بررسی کنید. مشعل ها باید به درستی و در جای مناسب، نصب شده باشند.

ممکن است آلودگی یا قطعاتی ریز روی شعله ریخته شده باشد، در اینصورت در سوختن گاز مانع ایجاد می شود.

عملکرد سنسور جریان را تست کنید.

ممکن جریان گاز ورودی به آبگرمکن فشاری کمتر از مقدار مورد نیاز برای جرقه زدن داشته باشد. فشار پایین از عمده ترین مشکلات آبگرمکن های دیواری است و به راحتی حل می شود.

فیلتر ورودی را بررسی کنید. مطمین شوید که تمیز باشد.

لوله کشی جریان آب گرم و سرد را بررسی کنید، ممکن است برعکس نصب شده باشند.

اگر داخل شیر آب و سردوش حمام رسوب ایجاد شده باشد، ممکن است در جرقه زدن آبگرمکن دیواری اخلال ایجاد شود.

امکان خراب شدن واشر، لوله ها و شیر اختلاط وجود دارد.

 

۲) خاموش شدن شعله

کارایی مطلوب سیستم تخلیه را بررسی کنید.

طول قسمت تخلیه باید در اندازه مشخص توصیه شده توسط شرکت سازنده باشد.

امکان سست شدن اتصالات برق به الکترود وجود دارد.

ولتاژ برق ورودی به آبگرمکن را تست کنید که در حد مطلوب باشد.

عملکرد قطعات الکتریکی را ارزیابی کنید.

شیر کنترل جریان گاز را امتحان کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر روی سیم پیچ مشعل رسوب ایجاد شده باشد، با کاغذ سمباده آن را تمیز کنید.

 

۳) تنظیم نشدن دما

آبگرمکن های دیواری سنسور دمایی دارند که دمای آب را درحد تنظیم شده، نگه می دارد. این سنسور از بالارفتن بیش از حد مجاز دمای آب جلوگیری می کند. اگر آبگرمکن دیواری شما در تنظیم دما مشکل دارد، موارد زیر را مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی کنید که آیا نوع درستی از گاز استفاده می شود یا نه؟

جریان آب در آبگرمکن و دریچه خروجی آن را چک کنید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید.

امکان دارد جریان آب ورودی به آبگرمکن کم باشد.

اگر مواد بیرونی داخل محفظه احتراق افتاده باشد، در عملکرد آن مشکل ایجاد می کند.

ترک خوردگی روی مبدل حرارتی ممکن است مسبب ایجاد این مشکل باشد.

اگر ساختار مبدل حرارتی صحیح نباشد، منجر به توزیع غیر یکنواخت دما در جریان آب می شود.

مبدل حرارتی کثیف و سنسور خراب نیز می تواند مشکل ساز باشد.

 

۴) نوسان درجه حرارت

سر شیر ها و سر دوش ها را تست کنید، اگر رسوب در آن ها ایجاد شده باشد، در مسیر جریان آب مشکل ایجاد می شود و منجر به نوسان دما می شود.

فیلترهای کثیف و گرفته را تمیز کنید.

اگر فشار جریان آب نوسان داشته باشد، باعث نوسان دما نیز می شود.

 

۵) گرم نشدن آب ابگرمکن دیواری

گرم نشدن آب از مشکلاتی است که اغلب رخ می دهد. برای فهمیدن علت گرم نشدن آب آبگرمکن  در ابتدا باید اتصالات آب، برق، گاز و کلید روشن کردن دستگاه بررسی شوند.

ایجاد شعله و جرقه زدن آبگرمکن را تست کنید.

از یخ نبستن لوله ها اطمینان حاصل کنید.

اگر حداقل جریان ورودی تامین نشود، آبگرمکن به درستی کار نمی کند و آب گرم نمی شود.

ممکن است آبگرمکن در دمای پایین تنظیم شده باشد. اگر آبگرمکن را در دمای بالاتر تنظیم کنید، آب گرم تری خواهید داشت.

سنسور دمایی دستگاه، دمای آب را کنترل می کند، اگر به درستی کار نکند، ممکن است مشکل ساز باشد.

 

۶) گرم شدن بیش از اندازه آب

تعمیر آبگرمکن دیواری

تعمیر آبگرمکن دیواری

اگر آبگرمکن در دمایی خیلی بالا تنظیم شود، آب خروجی از سیستم بسیار داغ می شود. دما را در میزان متعادل تنظیم کنید.

سنسور دمایی دستگاه اگر خراب و یا سست شود توانایی تنظیم دما را در میزان مطلوب نخواهد داشت.

نوع گاز مصرفی آبگرمکن باید مناسب باشد.

گرفتگی فیلتر نیز می تواند مسبب گرم شدن بیش از اندازه آب شود.

 

 نکته : گاهی ممکن است مشکل با رسوب زدایی آبگرمکن دیواری حل شود .



:: برچسب‌ها: تعمیر آبگرمکن دیواری , رسوب زدایی آبگرمکن دیواری , علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

گاهی اوقات به علت گرم نشدن آب آبگرمکن ، کم فشار بودن آبگرم آبگرمکن ، کم بودن شعله آبگرمکن دیواری ، سرد و گرم شدن آب آبگرمکن دچار کلافگی شدیم . ما در این پست قصد داریم یکی از این مشکلات که کم بودن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری است ، را بیشتر بررسی کنیم .

 

 

چند راه برای برطرف کردن رفع عیب گرم نشدن آب آبگرمکن

 

۱ رسوب زدایی مبدل

۲ تعویض شیر گاز و کنترل کننده ها

۳ مناسب کردن قطر لوله ورودی گاز نسبت به دستگاه

۴ کوتاه کردن مسیر لوله مدار آب گرمایشی

 

مشکل کم فشار بودن آب گرم آبگرمکن های دیواری

 

  اگر آبگرمکن شما مدتی است که کم فشار شده یکی از دلایل آن جرم گرفتگی میباشد

 

 شما باید اول مقداری جوهر نمک از اوازم بهداشتی ها یا ابزار فروشی ها تهیه نمایید . مواظب باشید این مواد با بدن تماس پیدا نکنند)

ابتدا شیر گاز و شیرفلکه آب(داخل حیاط) راببندید سپس شیر آب گرم را بازکنیدتاآب های آبگرمکن خالی شود

حالا مراحل زیر را انجام دهید

لوله را از دیوار جدا کنید

ولوم را بطرف خود بکشید تا بیرون بیاید

قاب ولوم ها را از قاب اصلی جدا کنید

قاب اصلی را بطرف بالا بادودست بکشید تا قاب دربیاید

شلنگ گاز را جدا کنید

لوله مسی اتصال آب گرم را باآچار باز کنید(واشر های پلاستیکی درون مهره نیفتند)

لوله مسی اتصال آب سرد را باآچار باز کنید(واشر های پلاستیکی درون مهره نیفتند)

حالا آبگرمکن را بطرف بالا ببرید تا از روی بست ها یا پیچ ها در بیاید و آن را درون حیاط ببرید

طرف دیگر شیر اتصال آب گرم را باآچار باز کنید(واشر های پلاستیکی درون مهره نیفتند)

طرف دیگر شیر اتصال آب سرد را باآچار باز کنید(واشر های پلاستیکی درون مهره نیفتند)

این لوله مسی هم باز شود(واشر های پلاستیکی درون مهره نیفتند)

پیچهای اتصال مشعل به آبکرمکن باز شوند و مشعل جدا شود

مشعل جدا شده را کنار بگزارید

آبهای درون لوله ها را خالی کنید

آبگرمکن راسرو ته بگزارین واز این سوراخ انقدر اسید یا جوهر نمک بریزید که ازلوله شماره 14 بیرون بیایدو مدت 2ساعت بگزارید تابماند  بعد از اساعت لوله ها را خالی کنید حالا با شلنگ آب از داخل لوله شماره13با فشار آب بریزیدتاازلوله شماره14 اب فوران بزند لوله 13و14 راچند بار با اسید بشوید واز اخرلوله هارا با اب بشویید و آب هارا خالی کنید

حال تمامی اتصالات را بسته و آب گرمکن را از نو بدیوار نصب کنید

شیر فلکه را باز کرده وشیرگاز راحم باز کنید آب گرمکن راروشن کنید (طریقه روشن کردن روی قاب آبگرمکن توضیح داده شده)

 

دلیل کم شدن اب گرم مصرفی در پکیج میتواند دو حالت داشته باشد

۱- گرفتگی در سیستم لوله کشی باشد كه میتوان این مشکل را توسط نیروی متخصص تعمیر پکیج رفع کرد.

۲- در دستگاه پكیج شما مبدل ان دارای رسوب گرفتگی باشد دراینمورد هم میتوان توسط تكنسین تعمیر پکیج دستگاه را باز

كرد تا مبدل ان اسید شویی شود

نکته : پس در هر حالتی این رسوب آب است که موجب افت فشار آب گرم مصرفی می شود



:: برچسب‌ها: علت گرم نشدن آب آبگرمکن , تعمیر آبگرمکن دیواری , رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر و سرویس کولر گازی کاری است که به شدت می تواند بر روی بهبود عملکرد کولر گازی و اسپیلت نقش بسزایی داشته باشد ، کولر گازی یا اسپیلت دستگاهی است که در تابستان با ایجاد هوای خنک تحمل گرما را برای ما راحت تر می کند پس بهتر است برای اینکه در این امر اختلال ایجاد نشود به طور سالیانه امور زیر را انجام دهیم.

سرویس کولر گازی ، سرویس اسپلیت

عیب یابی کولر گازی ، عیب یابی اسپلیت

تعمیر کولر گازی ، تعمیر اسپیلت ( در صورت لزوم )

 

مراحل تعمیر کولر گازی پنجره ای و سرویس آن

  • نشست یابی
  • شستشوی سیکل
  • ایجاد فشار در سیکل
  • شارژ مبرد

قابل ذکر است که در تمامی مراحل فوق کمپرسور کولر گازی پنجره ای خاموش می باشد. فقط در مرحله شارژ مبرد آن هم بعد از اینکه مقداری از ماده سرمازا وارد سیکل کردیم کمپرسور را روشن می کنیم تا از میزان برودت اوپراتور اطلاع حاصل کنیم .

 

شستشوی مدار مکانیکی

در موارد زیر قسمت های مختلف کولر گازی کولر گازی پنجره ای را شستشو می دهیم:

  • هنگام تعویض کمپرسور معیوب، کندانسور، اوپراتور، لوله مویی.
  • هنگامی که از نشت مبرد زمان زیادی گذشته و مبرد به طور کامل از سیکل خارج شده است واحتمال ورود ورود رطوبت به سیکل وجود دارد.
  • هنگام استفاده از مبردهای جدید جایگزین.

مواد شستشو دهنده

ازت (نیتروژن) که بهترین شستشو دهنده سیکل برودتی می باشد. اما گاهی از محلولهای شیمیایی مانند توزن وغیره توسط تعمیرکاران استفاده می شود که  توصیه نمی گردد چون احنمال رطوبت در آنها وجود دارد.

 

 مراحل انجام کار

 

برای راحتی کار سیکل کولر به قسمت مجزا تقسیم می شود:

الف) کندانسور

ب) اوپراتور به همراه لوله مویی و لوله مکش که به هم متصل هستند.

 

  • کمپرسور شستشو داده نمی شود مگر در موارد خاص.
  • برای شستشوی اوپراتور بدین ترتیب عمل می کنیمکه یک رابط ( شیر سوزنی) از طرف لوله مویی به آن لحیم کرده وکپسول ازت را توسط یک شیلنگ متصل می کنیم.
  • سپس به مدت 5 تا 10 ثانیه شیر روی کپسول ازت را باز وبسته می کنیم، این عمل را چند بار تکرار می کنیم تا رطوبت و روغن موجود در لوله مویی و اوپراتور از طریق لوله مکش خارج شود.
  • برای شستشوی سیکل اگر از مواد شیمیایی مانند توزن استفاده می کنید باید از یک کمپرسور یدکی کمک بگیرید که بتواند محلول مربوطه را با فشار هوا وارد سیکل کند و آنرا خارج نماید.
  • برای شستشوی کندانسور مانند اوپراتور عمل می کنیم با این تفاوت که شیر سوزنی را به خروجی کندانسور متصل می کنیم چون فیلتر در خروجی کندانسور است.
  • پس از شستشوی سیکل تمام اتصالات باز شده را دوباره با سیم جوش نقره جوشکاری می کنیم.
  • سیکل جهت ایجاد فشار در آن برای نشت یابی و اطمینان از جوشکاری آماده می شود.

 

ایجاد فشار در مدار کولر پنجره ای

هدف از ایجاد فشار اولاً اطمینان از عدم وجود نشت و ثانیاً در صورت وجود نشت، یافتن محل آن می باشد. این این فشار با استفاده از گاز ازت تآمین می گردد اما روشی که امروزه به علت مسائل اقتصادی و راحت بودن آن توسط تعمیرکاران برودتی رواج دارد استفادهداز هوای محیط جهت ایجاد فشار به وسیله کمپرسور یدکی است.

 

فشار مناسب جهت نشت یابی

حداقل فشاری که نشت،در یک سیکل برودتی مشخص می شود Psi 50 خواهد بود. گاهی نشت بر روی بدنه کمپرسور یا بدنه ترمینال برق کمپرسور  نیز رخ می دهد برای تست کولر گازی چون لوله های اوپراتور و کندانسور از جنس لوله های مسی سخت یا فولادی است بین 200 تا 350 Psi خواهد بود.

 

 مراحل انجام کار

این مرحله بعد از شستشوی سیکل انجام می گیرد که به ترتیب زیر صورت می گیرد:

  • شیر سوزنی را به لوله شارژ کمپرسور کولر گازی لحیم می کنیمیا به طور موقت متصل می کنیم.
  • شیلنگ گیج فشار قوی مانیفولد (قرمز رنگ) را به لوله کور متصل می کنیم.
  • شیلنگ وسط گیج مانیفولد را به کپسول ازت وصل می کنیم.
  • اگر کمپرسور یدکی به جای کپسول ازت استفاده می کنید شیلنگ وسط گیج مانیفولد را به لوله رفت آن وصل کنید.
  • شیر کپسول ازت را باز کرده تا فشار مناسب در سیستم ایجاد کند(200Psi) سپس شیر مربوطه را ببندید. همچنین شیر گیج فشار زیاد مانیفولد که باز است را نیز می بندیم.


:: برچسب‌ها: عیب یابی کولر گازی , تعمیر کولر گازی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

تعمیر ماکروفر جزء تعمیرهایی است که نیاز به تخصص دارد. چرا که اگر تعمیر ماکروفر به صورت غیر تخصصی ممکن است آسیب هایی به ماکروفر نیز بزند . آنگاه برای تعمیر ماکروفر نیاز است هزینه بالایی صرف شود . در این پست اطلاعاتی راجع به تعمیر ماکروفر ارائه داده ایم .

 

چگونه ماکروفر خود را تعمیر کنیم ؟

احتمالا شما چون مایکروفرتان مانند قبل کار نمی کند و یا اصلا کار نمی کند ، این مقاله را می خوانید . بعضی از مشکلات مایکروفر را می توانید خیلی سریع و با قیمت پایین خودتان حل کنید . برای این کار به یک ولت-اهم سنج نیاز دارید که در اکثر ابزار آلات فروشی ها قابل دسترس هستند . برای اینکه یادتان بماند کدام پیچ متعلق به کجاست ،  از دفترچه یادداشت استفاده کنید. به جز در موارد خاص ، همیشه دستگاه را قبل از عیب یابی از برق بکشید . حالا ببینیم چطور می توانیم مشکل را حل کنیم .

 

مایکروفر اصلا روشن نمی شود ، چرا ماکروفر روشن نمیشود ؟

مایکروفر رو از برق بکشید و ولتاژ رو در پریز چک کنید. ابتدا، کابل برق را از نظر هر گونه علامت آسیب و سوختگی بررسی کنید. به علت وجود همه وسایل ایمنی در مایکروفر، هر کدام از آنها می تواند علت مشکل باشد. اما قبل از بازرسی دقیق تر باید بدنه خارجی مایکروفر را بردارید. پیج ها را از زیر و پشت مایکروفر باز کرده و بدنه را بیرون بکشید.

با بیرون کشیدن فیوز با فیوز کش بررسی کنید که از کار نیفتاده باشد. آن را روی یک دستمال بگذارید که غلت نخورد. سپس  ولت-اهم سنج را که روی RX1 تنظیم شده، بر انتهای فیوز قرار دهید. ولت-اهم سنج باید عدد صفر را نشان دهد. اگر صفر نبود، فیوز را تعویض کنید.

 

ممکن است مشکل از کلید در ( سنسور در ماکروفر ) باشد.  آن را پیدا کرده و سیم هایش را جدا کنید. با ولت-اهم سنج تنظیم شده روی RX1 پایانه ها را بررسی کنید. عدد نمایش داده شده در حالت در باز بی نهایت و در حالت در بسته صفر خواهد بود. در غیر این صورت، آن را تعویض کنید. هر دو کلیدهای در را چک کنید.

ممکن است منشا مشکل موتور فن باشد. فن را پید کرده و سیم هایش را جدا کنید. دوباره با ولت-اهم سنج تنظیم شده روی RX1 پایانه ها را بررسی کنید. اگر عدد بی نهایت نشان داده شد، آن را تعویض کنید.

 

مایکروفر روشن می شود ولی عمل پخت را انجام نمی دهد

برای حل این مشکل، ابتدا باید قطع کننده های گرما را در فر و مگنترون چک کنید. قطع کننده های گرما قطعات دیسکی شکلی هستند که با یک سیم به فر و یا به مگنترون وصل شده اند. یک سیم را جدا کرده و ولت-اهم متر را رویRX1  تنظیم کنید. سپس پایانه ها را بررسی کنید تا عدد صفر را نشان دهند. اگر عدد درست نبود، نیاز به تعویض دارد. باید هر دو تا قطع کننده ی گرما را چک کنید.

اگر قطع کننده های گرما مشکلی نداشتند، خازن و یا دیود را همانطور که در بالا شرح داده شد، بررسی کنید. ممکن است مشکل از مگنترون یا مبدل باشد ولی باید توسط افراد متخصص چک شوند.

این موارد ساده ترین و کم هزینه ترین مشکلات مایکروفرها بودند. هر مشکل دیگری که در اینجا ذکر نشده است، به احتمال زیاد نیاز به بازرسی تخصصی دارد. همیشه وقتی برای تعویض قطعات به مغازه می روید، برند و مدل دستگاه خود را یادادشت کنید .

 

مایکروفر مدام فیوز می سوزاند

همانطور که در بالا توضیح داده شد، کلیدهای در را چک کنید. خازن یا دیود ممکن است مشکل داشته باشند. با روشی که که شرح داده شد، خازن را تخلیه الکتریکی کرده و پس از جدا کردن سیم ها و تنظیم کردن ولت-اهم متر برRX100، پایانه ها را بررسی کنید. عدد نمایش داده شده باید ابتدا با اهم پایین شروع شده و به بی نهایت افزایش یابد . سیم ها را معکوس کرده و دوباره امتحان کنید. عددها همانگونه که گفتیم باید از مقدار کم به بی نهایت افزایش یابد در غیر این صورت، مشکل را پیدا کرده اید .

برای تست کردن دیود، آن را از دستگاه و خازن جدا کنید. با ولت-اهم متری که از قبل رویRX100  تنظیم کرده اید، سیم ها را بررسی کنید. بعد پروب ها را برعکس کرده و دوباره تست کنید. باید یک حالت بی نهایت را نشان داده و حالت دیگر اهم پایین را نشان دهد. مشکل دیگر می تواند خرابی مگنترون باشد. ولی به علت حساسیت این قطعه بهتر است این مورد را به افراد متخصص بسپارید.

 

مایکروفر با سرعت پایین و غیر یکنواخت غذا را می پزد

 ولتاژ را در پریز چک کنید . اگر مقدار آن کمتر از 115 ولت است، مشکلی در سرویس برقی و یا مدار شکن وجود دارد . موتور صفحه گردان هم می تواند یکی از عوامل مشکل باشد. برای چک کردن آن مایکرو فر را برگردانده و گریل زیرین را جدا کنید. ولت-اهم متر را رویRX1  تنظیم کرده و یک سیم را از پایانه های موتور صفحه گردان جدا کرده و سپس پایانه ها را با پروب بازرسی کنید . اگر عدد نشان داده شده بی نهایت بود، موتور را تعویض کنید. مگنترون و هدایت کننده ی موج هم ممکن است منبع مشکل باشند ولی باید توسط فردی متخصص بررسی شوند.



:: برچسب‌ها: تعمیر ماکروفر ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

 

گاهی مشکلاتی در چیلر تراکمی ایجاد می شود که مانع از راه اندازی مناسب آن می شود و رفع آن نیاز به تعمیر چیلر دارد. برای رفع این مشکلات و تعمیر چیلر به بهترین نحو بهتر است مقاله زیر را تا آخر بخوانید .

 

ایرادات موجود در چیلر تراکمی :

  • سرد بودن داخل اواپراتور (کولر):ترموستاتی که روی لوله آب سرد رفت ساختمان قرار دارد برای تهویه منازل و ادارات روی ۴۵ درجه فارنهایت تنظیم می شود و تا زمانی که حرارت آب از ۴۵ درجه بالاتر نرود، چیلر روشن نمی شود، مگر آنکه ترموستات خراب باشد.

 

  • رسوب یا گیج گرفتگی کندانسور (بالا رفتن فشار رانش).برای از بین بردن رسوبات حاصل در کندانسور، از پودر ضد گچ استفاده می شود. مقدار ماده ضد گچ (کالکین ) دی اسکلر برای هر تن ظرفیت چیلر معادل تبخیر ۵/۱ کیلوگرم پیشنهاد می شود.هر کیلو ماده ضد گچ را در ۲لیتر آب حل کنید و مطابق شکل زیر در منبع مخصوص بریزید و پ از بستن شیر های آب ورودی در برج و خروجی از کندانسور به وسیله پمپ به مدار کندانسور بفرستید و مجددا محلول را اضافه کنید و باید عمل تا ۴۸ ساعت تکرار شود.

 

  • اگر درجه حرارت آب داخل اوپراتور( کولر) از حد معمول ( حدود ۷ درجه سانتی گراد) به علت خرابی ترموستات یا پمپ جریان آب سرد یا هوا گرفتن پمپ آب کمتر شود، در این صورت کنترل ضد یخ (انجماد) قطع خواهد کرد. در چنین شرایطی چیلر را خاموش کنید و از روشن کردن حتی برای چند ثانیه نیز اکیدا خودداری فرمایید و پس از نرمال شدن جریان آب سرد و اطمینان از درستی ترموستات، نسبت به راه اندازی چیلر اقدام کنید.

 

  • درست کار نکردن مدار روغن چیلر (قطع کنترل فشار روغن )

 

  • برای این که چیلر مرتب کار کند، با توجه به نکات مورد اشاره و بدون دست کاری در کنترلرها، قبل از رفع عیب دستگاه را روشن نکنید.

 

  • نبودن برق سه فاز یا کم بودن ولتاژ برق –(قطع کردن بی متال جریان برق) ابتدا از کامل بودن برق (سه فاز و ۳۸۰ولت)اطمینان بیابید، کلید راه انداز چیلر را روی حالت خاموش قرار دهید و شاسی بی متال را فشار دهید، سپس چیلر را روشن کنید.

 

  • درست کار نکردن برج خنک کننده

 

  • قطع شدن فیوز جریان ضعیف در اثر اتصالات کوتاه یا کم بود ولتاژ برق.

 



:: برچسب‌ها: تعمیر چیلر ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

گاه لازمه ی تعمیر یخچال فریزر ،  بهره مندی از تخصص و تجربه است ، چرا که این  دستگاه دارای پیچیدگی هایی است . این موارد شامل تعویض کمپرسور و یا کندانسور می باشد ، هر چند اگر کار به اینجاها رسید ، خرید یک یخچال فریزر جدید بیشتر به سودتان خواهد بود .

 

در اینجا به برخی از مشکلات یخچال فریزر اشاره شده است .

 

صدای یخچال در هنگام كار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

 

 علت1- یخچال كاملا" تراز قرار نگرفته

رفع عیب 1- اگر وضعیت استقرار یخچال كاملا" تراز نباشد،روتور در حال چرخش درون موتور دچار مشكل شده و صدای زیادی را بوجود می آورد. برای رفع عیب محل استقرار یخچال را كاملا" تراز نمایید. می توانید بجای تراز از یك لیوان آب نیز استفاده كنید.اگر لیوان بر روی یخچال قرار گیرد،براحتی تراز بودن یا عدم تراز قرار گرفتن آن را نشان خواهد داد.با قرار دادن پایه های چوبی نازك زیر پایه های یخچال،آب درون لیوان را كاملا" در حالت متعادل قرار دهید و یقین داشته باشید یخچال در وضعیت كاملا" تراز قرار گرفته.

 

علت 2- موتور فن دچار مشكل شده

 رفع عیب 2- همانگونه كه قبلا" ذكر شد در بعضی از یخچال ها ،برای خنك شدن كندانسور و یا موتور از فن استفاده می شود بر اثر برخورد فن با سیم هایی كه از كلاف اصلی جدا شده اند و یا خرابی یاتاقان های فن و یا شل شدن اتصالاتی كه فن را به شاسی متصل كرده است صدای فن شدید می شود . مورد عیب بررسی و رفع شود تا صدای یخچال در حال كار كاهش یابد.

 

علت 3- اتصالات موتور (كمپرسور ) به شاسی شل شده است

رفع عیب 3- اگر می توان با دست براحتی كمپرسور را در محل استقرارش حركت داد،لازمست اتصالات موتور به شاسی بررسی شود ودر صورت نیاز ، پیچ و مهره های مربوطه را محكم نمود.

 

علت 4- موتور معیوب است.

رفع عیب 4- علیرغم تراز بودن یخچال در محل استقرارش و یا بررسی سایر موارد ، گاها" صدای زیاد از خود كمپرسور است كه می تواند بواسطه بروز یك مشكل مكانیكی ایجاد شود.  نیاز است كه پوسته كمپرسور جدا شده و قطعات مكانیكی سرویس شوند و پس از جوشكاری پوسته كمپرسور ،عملیات تخلیه هوا از لوله كور و شارژ گاز تكرار شود.در بعضی موارد نیز كمپرسور قابل تعمیر نیست و اجبارا" می بایست آنرا تعویض نماییم.

 

بدنه یخچال برق دارد

 

علت 1- موتور اتصال بدنه دارد

رفع عیب 1- در اكثر موارد ،برق دار بودن یخچال ،ناشی از اتصال بدنه موتور است كه گاها" با ارت نمودن یخچال از میان می رود ودر بعضی موارد ،در صورت بستن ارت همزمان با زدن دو شاخه یخچال به پریز ،فیوز منزل قطع می شود.  اجبارا"در مورد دوم موتور می بایست كاملا" تعمیر (تجدید سیم پیچی )ویا تعویض شود.

 

علت2- ترموستات اتصال بدنه دارد

رفع عیب2- رابط های ترموستات را از آن جدا نموده و با احتیاط كامل ترموستات را توسط چراغ سری مورد آزمایش قرار دهید.برای این آزمایش می توانید از اهم متر استفاده كنید.ترموستات معیوب می بایست تعویض شود.

 

علت 3- سر پیچ لامپ درون یخچال اتصال بدنه دارد

رفع عیب 3- اگر فاز مستقیما" به سر پیچ رفته باشد و نول را از میكروسوئیچ عبور داده باشند،احتمال اتصال بدنه سر پیچ نیز وجود دارد كه می توان رابط های سر پیچ را جدا نموده و بتوسط اهم متر آنرا مورد آزمایش قرار داد. علت اصلی اتصال بدنه سر پیچ را بیابید و مشكل را رفع نمایید.

 

علت 4- سیم های رابط معیوب شده اند

رفع عیب 4- پس از بررسی قطعات الكتریكی یخچال مانند موتور -ترموستات-لامپ-المنت دیفراست و... بهتر است سیم بندی یخچال را تعویض نمایید تا اتصال بدنه كاملا"از میان برود.



:: برچسب‌ها: تعمیر یخچال فریزر ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

نصب کولر گازی شامل مواردی است که رعایت آنها توسط فرد و با نصاب کولر گازی الزامی است . چرا که اشتباه در هر مرحله به خرابی دستگاه کولر گازی در طولانی مدت می انجامد . نصاب کولرگازی دوره نصب کولر گازی را قطعاً گذرانده است و تجاربی نیز در این زمینه دارد اما ما نیز قصد داریم مختصری در این زمینه بحث کنیم تا افراد معمولی اطلاعات بیشتری داشته باشند .

 

نصب کولر گازی در حالت کلی دارای پنج مرحله می باشد که بشرح زیر است:

 

نصب بخش داخلی کولر گازی گازی(InDoor Unit)

نصب سینی جهت نگهداشتن یونیت داخلی بر روی دیوار جهت نصب سینی احتیاج به یک تراز بوده تا سینی بصورت تراز روی دیوار نصب گردد و از دلر چکشی و مته مخصوص برای سوراخ کاری روی دیوار استفاده می شود، همچنین نگدارنده ریموت کنترل بر روی دیوار در مکانی که به راحتی قابل دسترس باشد لازم است .

 

نصب بخش بیرونی کولر گازی (  Outdoor Unit)

نصب یک پایه مناسب و مقاوم برای یونیت خارجی بر روی دیوار پشت بام روی زمین یا سقف های شیب دار .

 

نصب ابزارهای الکترونیکی و برقی کولر

نصب یک فیوز مناسب از نوع فیوز کند کار ( فیوز موتوری ) و همچنین استفاده از کابل استاندارد و مرغوب متناسب با جریان مصرفی دستگاه در جائیکه سیستم اتصال زمین ( ارت ) وجود دارد. سیم ارت دستگاه را حتما وصل کنید.

 

لوله کشی کولر گازی

در این مرحله باید لوله کشی بین بخش خارجی کولر و بخش داخلی انجام گردد. سعی کنید تا حد امکان مسیر لوله کشی مستقیم باشد. در صورت وجود زاویه در مسیر لوله کشی خم کاری لوله ها بدقت و طبق آموزشهای شرکت انجام شود. حتما  لوله ها بایستی از محل واحد داخلی کولر تا واحد خارجی ان عایق گردد. حتما لوله و عایق داخل پرایمر قرار گیرد و برای اتصال عایق ها به یکدیگر از چسب مخصوص عایق استفاده شود زیرا استفاده از لنت برق و مواردی از این دست باعث از بین رفتن قطر عایق میگردد.

 

وکیوم کردن دستگاه

در این مرحله باید دستگاه را طبق آموزشی که ارائه می شود وکیوم نمایید.

 

 



:: برچسب‌ها: نصب کولر گازی , نصاب کولر گازی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

علت روشن نماندن شمعک آبگرمکن و علت روشن نشدن مشعل آبگرمن دیواری بیشترین جستجوی راهکار را در بین مصرف کنندگان ابگرمکن نشان می دهد . افراد بعد از دانستن علت روشن نماندن شمعک آبگرمکن دیواری و علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری خود دست به پیچ گوشتی می شوند تا آبگرمکن را تعمیر کنند . توصیه ما این است تعمیر این مشکلات آبگرمکن دیواری را به متخصصان تعمیر آبگرمکن بسپارید.

در این پست قصد داریم کمی در رابطه با علت اصلی روشن نشدن مشعل آبگرمکن صحبت کنیم.

 

علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن

 

فرسوده شدن واشر لاستیکی دیافراگم

تعویض واشر پلاستیکی

ابتدا اطمینان پیدا کنید که فشار آب سرد منزلتان دارای فشار معمولی است و افت فشار پیدا نکرده است و خیلی وقت میباشد که واشر دیافراگم را تعویض نکرده اید پس ایراد از واشر دیافراگم است

 

در صورتی که پیچ تنظیم فشار را دست نزده اید مراحل زیر را انجام بدید.

  1. برایِ امتحان از خراب بودن واشر لاستیکی , اول با یک پیچ گوشتی باریک , اون میله که داخل سوراخ بین دو کاربراتور هست را فشار دهید به سمت چپ یعنی سمتِ کاربراتور گاز .در این حالت مشعل آبگرمکن باید روشن شود. (البته اول شیر آب گرم را باز کنید) .
  2. مراقب باشید به ان میله صدمه نزنید و کج نشود .
  3. ان میله با فشار دیافراگم , کاربراتور گاز را وادار میکند که به مشعل گاز بدهد تا روشن شود .
  4. وقتی دیافراگم خراب بشود , دیگر فشار آب به دیافراگم فشار نمی اورد درنتیجه دیافراگم هم به ان میله فشار نمی آورد در نتیجه ان میله هم گاز مشعل را وصل نمیکند .
  5. ورودیِ آب به کاربراتور آب هم یک توری جرم گیر دارد .
  6. ان را هم حتماً تمیز کنید .

توجه کنید :  اصلاً با پیچهای تنظیم ور نروید . فقط آب و گاز را قطع کنین و بعد لوله های آب را از کاربراتور آب باز کنین و کاربراتور آب را جدا کنید بعد پیچهای وسط آن را باز کنید تا باز شود و واشر لاستیکی بیرون آید. آن را با یک واشر نو جایگزین کنید.

 

مراحل تعویض واشر

۱-شیر ورودی گاز رو ببندید.همچنین شیر آبی رنگ ورودی آب سرد رو که در تصویر میبینید ببندید.

۲-تمام اتصالاتی که به آبگرمکن متصلند اعم از شلنگ های گاز و شلنگ های پرسی و همچنین لوله های مسی رو به آرومی از آبگرمکن جدا کنید.(مراقب باشید لوله هی مسی نشکنند)

۳-آبگرمکن رو از روی دیوار به آرامی باز کنید و روی سطحی صاف بخوابونید.

۴-با یه پیچ گوشتی چهارسوی بلند و مناسب پیچ های دور کاربراتور رو باز کنید. سپس به آرامی کاربراتور رو باز کنید واشر قدیمی رو در بیارید و واشر جدید رو جا بزنید.

۵-آبگرمکن رو دوباره نصب کنید و اتصالات رو با دقت ببندید.در نظر داشته باشید پس از روشن کردن آبگرمکن با شیر سفید رنگی که زیر کاربراتور هست میتونید حرارت مشعل رو کم یا زیاد کنید.

 



:: برچسب‌ها: علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن , علت روشن نماندن شمعک آبگرمکن ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()